Ruda WRON-a rozdrażniona » czytaj więcej w Gazecie Polskiej! Więcej »

Brawo WOK! Nie milkną echa prestiżowej nagrody za genialną "Armide"

Czuję się dumna jako Polka, czuję się dumna jako Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, cieszę się jednak że znaczymy coś w klasyce w świecie - mówi Alicja Węgorzewska, dyrektor WOK, która odebrała kilka dni temu we Włoszech wyjątkowe wyróżnienie za operę "Armide".

Fot. Gaetano Doria Fotografia/ mat.prom. WOK

22 sierpnia 2018 w przepiękniej scenerii antycznego Teatro Antico w Taorminie Dyrektor Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska, odebrała nagrodę nazywaną Operowym Oskarem, przyznaną przez Sycylijski Chór Liryk,i za spektakl Armide wystawiony w listopadzie 2017 roku w Warszawie. Uroczysta gala odbyła się w X rocznicę śmierci Giuseppe Di Stefano, jednego z najbardziej uwielbianych tenorów w historii opery. Sycylijczyk, partner legendy opery, Marii Callas, zachwycał wspaniałą barwą, doskonałą dykcją i muzykalnością. Podczas uroczystego wieczoru uhonorowano światowej sławy artystów. Obok Alicji Węgorzewskiej i Warszawskiej Opery Kameralnej nagrody otrzymali dyrygent i kompozytor Ezio Bosso, Maria Dragoni, Ramona Tullumani, Renato Francesconi czy Nicola Martinucci.

Czuję się dumna jako Polka, czuję się dumna jako Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, cieszę się jednak że znaczymy coś w klasyce w świecie. Polacy i ich wspaniałe nazwiska istnieją i to bardzo mocno i bardzo silnie zaznaczają swoją obecność.  Ta nagroda pokazuje też, jak WOK z sukcesem wpisuje się w światowe trendy w inscenizacjach operowych. To zasługa realizatorów, artystów, całego zaplecza administracyjnego i technicznego. Ciężka praca całego zespołu. Dziękuję TVP Kultura za rejestrację i emisję spektaklu. To również sukces Telewizji Polskiej

 - powiedziała Alicja Węgorzewska.

Prezydent Republiki Włoch przyznał medal dla nagrody im . Giuseppe di Stefano, jest to najwyższe uznanie i patronat nad najważniejszymi wydarzeniami kulturalnymi Włoch.

5 listopada 2017 roku pierwszy raz w historii polskiego teatru operowego, wystawiono w Warszawskiej Operze Kameralnej dzieło Jeana-Batisty Lully - „Armide”. Do polskiej prapremiery dzieła doszło dzięki współpracy z: Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik oraz Centre de Musique Baroque de Versailles. 

Do realizacji spektaklu zaproszono wybitnych realizatorów: dyrygenta Benjamina Bayla (kierownik muzyczny, dyrygent); Dedę Cristinę Colonnę (reżyseria i choreografii) uznawaną za czołową postać w dziedzinie reżyserii spektakli epoki Baroku i Renesansu na świecie. Scenografię, oświetlenie i oprawę multimedialną przygotował Francesco Vitali, zespół taneczny Nordic Baroque Dancers poprowadziła Karin Modigh. O jakości artystycznej spektaklu najlepiej świadczy fakt, iż został on zarejestrowany przez Telewizję Polską (premierowa emisja w TVP Kultura miała miejsce 17 grudnia 2017 r., z racji na duże zainteresowanie, emisję powtórzono). 

Jak wynika z informacji Telewizji Polskiej, telewizyjna retransmisja spektaklu zgromadziła rekordową liczbę telewidzów, osiągają najwyższy wynik w historii prezentacji oper w tym kanale publicznej telewizji.   Po premierze pojawiły się liczne recenzje w prasie codziennej. W szczególności podkreślano wysoki poziom artystyczny, multimedialną scenografię, efektowne kostiumy. Z grona śpiewaków krytycy i melomani ciepło przyjęli wykonującą rolę tytułową, Marcelinę Beucher (za sceniczną kreację otrzymała nadawany przez krytyków teatralnych tytuł Operowego Olśnienia Roku 2017, ten sam tytuł otrzymała Deda Cristina Colonna za najlepszą choreografię). Prowadzący spektakl wybitny australijski dyrygent Benjami Bayl, specjalista od muzyki dawnej, nie szczędził pochwał zespołowi WOK:  Z wielką przyjemnością, stworzyliśmy wraz z muzykami Warszawskiej Opery Kameralnej „Armidę”, fantastyczne i rzadko wykonywane dzieło Lully’ego. Myślę, że dla wszystkich zaangażowanych w jej przygotowanie, bardzo specyficzny i niepowtarzalny styl francuskiego baroku, był odkrywczą i oświecającą podróżą. Jestem bardzo zadowolony z efektu osiągniętego przez cały nasz zespół. To rzadka przyjemność, słuchać tej muzyki wykonywanej poza Francją, w dodatku na tak wysokim poziomie i w tak wyjątkowym miejscu, jak teatr Warszawskiej Opery Kameralnej.

Opera została wystawiona pięciokrotnie. Wiele miejsca premierze poświęciły telewizje (Polsat, TVP 1, TVP Kultura, TVP Warszawa, TV Republika), oraz prasa, Polsat News w dniu premiery przeprowadził serię wejść poprzez telemost wprost z siedziby opery.

 

 



Źródło: niezalezna.pl, mat.pras.

 

#Armide #warszawska opera kameralna #WOK

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
redakcja
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo