Będzie zakaz dla diesli w Brukseli?

/ andreas160578

  

Wyniki pomiarów jakości powietrza prowadzone od lutego w Brukseli są alarmujące. Średnie stężenie dwutlenku azotu było wyższe niż norma europejska w co piątym punkcie miasta. Minister środowiska chce wprowadzenia od 2030 r. zakazu wjazdu do Brukseli aut z silnikiem Diesla.

O sprawie pisze dziś flamandzkojęzyczny "De Standaard" i frankofoński "Le Soir". Wyniki badań to pokłosie inicjatywy obywatelskiej - minionej zimy wolontariusze partii Ecolo i Groen zawiesili w 192 miejscach w belgijskiej stolicy czujniki mierzące stężenie dwutlenku azotu (NO2).

Miejsca wybrano tak, by dawały jak najlepszy ogląd jakości powietrza: zarówno tam, gdzie odbywa się intensywny ruch samochodów, ale także tam, gdzie są tereny zielone. Niektóre miejsca zostały również wybrane ze względu na obecność szkoły, przedszkola lub szpitala.

Wyniki opublikowane przez "De Standaard" pokazują, że w 20 proc. miejsc średnia koncentracja NO2 była powyżej normy europejskiej wynoszącej 40 mikrogramów na metr sześcienny (odczyt uśredniony dla czterech tygodni).

O jakości powietrza w belgijskiej stolicy pisze również "Le Soir", który w artykule na pierwszej stronie podaje, że brukselska minister zajmująca się m.in. sprawami środowiska Celine Fremault chce, by od 2030 r. obowiązywał zakaz wjazdu do Brukseli samochodów napędzanych silnikiem Diesla. Propozycję taką ma złożyć władzom regionu w czwartek.

Belgijski dziennik podkreśla, że taki krok byłby pójściem w kierunku, w jakim zwróciły się inne metropolie europejskie. Paryż ma cel na 2024 r., Rzym zamknie swoje historyczne centrum w 2024 r., a Mediolan - w 2030 r.

Świadomość dotycząca tego, jaki wpływ na jakość powietrza mają samochody napędzane olejem napędowym, zwiększyła ujawniona w 2015 roku afera Dieselgate. W jej wyniku ujawniono nielegalne praktyki kilku niemieckich producentów zaniżających rzeczywisty poziom substancji toksycznych, w tym tlenków siarki, w spalinach silników wysokoprężnych.

W ubiegłym roku po raz pierwszy od 20 lat w Belgii sprzedano więcej nowych samochodów z silnikiem benzynowym niż napędzanych silnikiem wysokoprężnym.

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Jest pozwolenie na budowę fragmentu Via Carpatii

zdjęcie ilustracyjne / s m anamul rezwan; pixabay.com / Creative Commons CC0

  

Pozwolenie na budowę 18 km drogi ekspresowej nr 19, będącej częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, wydał w piątek wojewoda lubelski Przemysław Czarnek. Decyzja dotyczy odcinka między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim.

Udzielam zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na odcinku Via Carpatii pomiędzy Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. Wykonawca może rozpocząć prace z dniem dzisiejszym. To oznacza, że realizacja tej ważnej inwestycji odbywa się zgodnie z harmonogramem, terminy realizacji tej inwestycji nie są zagrożone.
- powiedział Czarnek na briefingu prasowym w piątek w Lublinie.

Wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń podkreślił, że budowa S19 to priorytetowa inwestycja.

Via Carpatia jest fundamentem rozwoju społeczno-gospodarczego nie tylko Polski Wschodniej, ale w ogóle tej części Europy.
- powiedział.

Wiceminister zaznaczył, że budowa Via Carpatii, która przebiega przez województwa wschodniej Polski, ma zapewnione finasowanie z funduszy Unii Europejskiej.

Pozwolenie wydane przez wojewodę dotyczy 18 km drogi ekspresowej nr 19 od końca obwodnicy Kraśnika do początku obwodnicy Janowa Lubelskiego. Wybuduje go konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za blisko 390 mln zł. Umowa z wykonawcą została podpisana jesienią 2017 r.

Decyzja wojewody dotyczy jednego z sześciu fragmentów trasy S19 od Lublina do węzła Lasy Janowskie (granica województw lubelskiego i podkarpackiego), na które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już umowy z wykonawcami. „Pracujemy bardzo intensywnie przy kolejnych odcinkach i myślę, że w ciągu najbliższych kilku tygodni będziemy mieli bardzo pozytywne informacje” - zapowiedział Czarnek.

Budowa S19 na odcinku od Lublina do Kraśnika podzielona została na trzy zadania, o łącznej długości 42 km. Umowy z wykonawcami zostały podpisane w lutym ub. roku. Łączny koszt budowy tego fragmentu przyszłej trasy Via Carpatia to ponad 1,1 mld zł. Wcześniej podpisano umowy na wykonanie ok. 7 km obwodnicy Janowa Lubelskiego (koszt 148,5 mln zł) oraz ok. 8 km trasy od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (koszt 183,6 mln zł).

Nowa droga ekspresowa ma być dwujezdniowa, o nawierzchni bitumicznej, z rezerwą terenu pod trzeci pas. Trasa ma być gotowa w 2021 r.

W styczniu ub. roku podpisano natomiast umowę na wykonanie koncepcji programowej dla 24 km S19 na odcinku od Lublina do Lubartowa. Trasa Lublin-Lubartów to najbardziej obciążony fragment S19 w Lubelskiem. Według pomiarów z 2015 r. dziennie przejeżdża tędy 20-25 tys. pojazdów. W podlubelskiej miejscowości Niemce tworzą się uciążliwe korki. Planowana S-19 na trasie Lublin-Lubartów poprowadzona będzie w większości nowym śladem, omijając od wschodu miejscowość Niemce. Budowa tego fragmentu drogi planowana jest w latach 2020-2024. Szacunkowy koszt to 920 mln zł.

W grudniu ub. roku podpisano umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla fragmentu Via Carpatii - od Lubartowa do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (81,5 km). Wykonanie dokumentacji projektowej podzielono na trzy części, opracują ją trzy firmy. Ten fragment S19 ma być budowany w latach 2019-2024, a koszt szacuje się na 2,4 mld zł.

Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie w sumie ok. 200 km. Gotowe jest 35 km trasy ekspresowej, z czego ok. 15 km to odcinki jednojezdniowe, które będą rozbudowane. Istniejące już odcinki S19 w Lubelskiem to obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego.

Łączny koszt budowy Via Carpatii na terenie woj. lubelskiego, wraz w wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł. Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl