Pociągi retro rozpoczynają kursy po najpiękniejszych trasach Małopolski

/ Pablojaju

  

Inauguracyjny przejazd pociągu retro w ramach tegorocznej edycji projektu "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" odbył się na trasie Kasina Wielka - Mszana Dolna. Zaplanowano 46 kursów zabytkowych składów po najpiękniejszych trasach regionu.

Władze województwa przeznaczyły na organizację przejazdów 400 tys. zł w ramach konkursu z dziedziny turystyki "Małopolska Gościnna". Na organizatora przedsięwzięcia wybrano - podobnie jak w latach poprzednich - Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei we współpracy ze Skansenem Taboru Kolejowego w Chabówce, największą tego typu placówką w Polsce.

„Projekt ma na celu promocję atrakcji turystycznych Małopolski poprzez organizację przejazdów historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z programem dodatkowych atrakcji”

- zaznaczył Łukasz Wideł, wiceprezes Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Inauguracja sezonu odbyła się na najwyżej położonej w Polsce stacji kolejowej Kasina Wielka. Znajduje się ona na trasie ponad 130-letniej dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, która uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce i w Europie.

Pierwszy ogólnodostępny kurs pociągu retro w ramach "Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej" wyruszy w sobotę z Chabówki przez Suchą Beskidzką do Żywca i Węgierskiej Górki, leżących już na terenie woj. śląskiego.

W ramach czwartej edycji projektu "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" zaplanowano w ciągu roku 46 kursów pociągów retro po najpiękniejszych trasach kolejowych.

Projekt obejmuje ogólnodostępne przejazdy historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z atrakcjami na pokładzie pociągów oraz podczas postojów na poszczególnych stacjach i przystankach. W programie przejazdów przewidziano m.in: zwiedzanie lokalnych atrakcji turystycznych, pikniki peronowe, występy zespołów muzycznych, stoiska kulinarne czy też plenerowe rekonstrukcje historyczne. Przejazdy są biletowane i odpłatne, skierowane do turystów odwiedzających region i mieszkańców Małopolski.

Historyczne składy pociągów parowych z początku XX w. zawitają m.in. do takich miejscowości, jak: Piwniczna, Muszyna, Krynica-Zdrój, Gorlice, Biecz, Wadowice, Andrychów, Tarnów czy Zakopane. Ostatni kurs zaplanowano na 9 grudnia.

Część tras skorelowano z wydarzeniami rocznicowymi i promocyjnymi, które będą odbywać się na terenie regionu, w szczególności związanymi z obchodami jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Według organizatorów, rozkład jazdy pociągów historycznych ułożono też w oparciu o przewidywane zamknięcia torowe z powodu licznych modernizacji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Małopolsce w 2018 roku. Szczegółowe programy przejazdów oraz rezerwacje miejsc są dostępne na stronie www.kolejegalicyjskie.pl.

W zeszłym roku z przejazdów w ramach projektu skorzystało blisko 11 tys. podróżnych, którzy pokonali łącznie 3,3 tys. km liniami kolejowymi biegnącymi przez województwo. Odbyły się 42 przejazdy zabytkowych składów najbardziej malowniczymi trasami regionu.

Zabytkowy tabor z Chabówki gościł m.in. w Krakowie, Wieliczce, Tarnowie, Tuchowie, Stróżach, Bieczu, Gorlicach, Nowym Sączu, Krynicy, Zakopanem, Żywcu, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Wadowicach.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Olsztyn lepiej chroniony przed skutkami ulew

/ MichaelGaida

  

Miasto Olsztyn zbudowało cztery nowe zbiorniki retencyjne, a w najbliższym czasie rozpocznie się budowa kolejnego. Zbiorniki mają zapobiec zalewaniu miasta w czasie gwałtownych opadów deszczu, a zgromadzona w nich woda może służyć m.in. do mycia ulic.

W ciągu ostatniego roku zbiorniki retencyjne na wody opadowe powstały w różnych dzielnicach Olsztyna. Jak poinformowała rzeczniczka ratusza Marta Bartoszewicz, większość prac związanych z tymi inwestycjami już zakończono. "Przy niektórych trwają prace wykończeniowe" - dodała.

Zbiorniki retencyjne mają uchronić miasto przed zalewaniem w czasie gwałtownych opadów. Zgromadzona w nich woda ma być także wykorzystywana do podlewania miejskiej zieleni czy mycia ulic. W niektórych przypadkach będzie też mogła służyć strażakom.

Gotowy jest zbiornik retencyjny na ul. Bydgoskiej (pojemność 1,9 tys. m sześc.), na rogu ulic Witosa i Laszki (650 m sześc.) oraz na skrzyżowaniu ulic Bukowskiego i Brylantowej (14,1 tys. m sześc.). Na ukończeniu jest także zbiornik na skrzyżowaniu ulic Bukowskiego i Antonowicza, o pojemności 1,3 tys. m sześc.; ma on służyć osiedlowej rekreacji - będzie przy nim fontanna ławeczki i ścieżki spacerowe.

Trwają roboty przygotowawcze do przebudowy zbiornika zlokalizowanego w pobliżu marketu OBI, o pojemności 104,9 tys. m sześc. Łączna wartość prac związanych z budową zbiorników retencyjnych to niemal 7,8 mln zł; 85 proc. tej kwoty to unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl