W należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni odbyło się palenie pierwszych blach dla okrętu wywiadowczego Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej – poinformowała stocznia w komunikacie. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele m.in. szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która w 2017 r. zleciła budowę okrętu wywiadowczego dla Svenska Marinien.

Palenie blach oznacza zakończenie etapu projektowania i rozpoczęcie produkcji jednostki.

"Kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac”

– zaznaczył cytowany w komunikacie wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich, Jyrki Kujansuu.

„Jesteśmy w stałym kontakcie z Nautą i jesteśmy zadowoleni, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem”

– dodał.

Poinformowano, że „okręt zostanie zbudowany, zwodowany i jego wstępne próby zostaną wykonane w Polsce, montaż dodatkowego wyposażenia jednostki i prace instalacyjne wykonane zostaną w stoczni Saab w Karlskronie”. W szwedzkiej stoczni Saab ma być wykonany montaż wyposażenia wywiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT) przed przekazaniem go użytkownikowi.

Kontrakt na budowę okrętu wywiadowczego wynika z realizacji postanowień zawartego w 2016 r. porozumienia o współpracy przy projektach okrętowych pomiędzy Saab a Polską Grupą Zbrojeniową. „Saab stale dąży do poszerzania współpracy z polskim przemysłem, czego dowodem jest m.in. zlecenie spółce Base Group budowy komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26” – poinformowano w komunikacie.

W kwietniu 2017 r. Saab ogłosił, że otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę statku wywiadowczego dla marynarki wojennej kraju. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 milionów koron szwedzkich. Jego wykonanie nastąpi w latach 2017-2020. Wartość kontraktu między Nautą a Saab jest objęta tajemnicą handlową.

Budowana jednostka ma zastąpić obecny okręt rozpoznania elektronicznego w szwedzkiej flocie, czyli wprowadzony do użycia w 1984 r. HMS Orion, który był już kilka razy modernizowany w stoczni Saab w Karlskronie.

Stocznia Nauta należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Posiada jeden 380-metrowy suchy dok i cztery pływające doki. Stocznia na swojej stronie podaje, że „jest w pełni wyposażona do wykonywania najbardziej zaawansowanych napraw statków i konwersji oraz produkcji nowych statków i konstrukcji okrętowych”.