Przyjęto listę stref wolnych od przemysłu w 15 prowincjach

/ chris810

  

Rząd ChRL przyjął listę stref wolnych od działalności przemysłowej na terenie 15 prowincji – ogłosiło chińskie ministerstwo środowiska. Zabieg ma na celu ochronę środowiska naturalnego, które ucierpiało w wyniku dekad rozwoju gospodarczego.

Inicjatywa „ekologicznej czerwonej linii” pojawiła się w 2011 r. Kampania ma ograniczyć lub całkowicie uniemożliwić aktywność gospodarczą na niektórych obszarach, takich jak tereny podmokłe, lasy, parki narodowe i inne strefy chronione ze względu na bioróżnorodność czy zasoby wodne.

W ubiegłym roku rząd nakazał władzom wszystkich prowincji, by wprowadziły „czerwoną linię” do 2020 r. Wśród 15 regionów, których plany zostały już zaaprobowane, są miasta Pekin i Tiencin (Tianjin), prowincja Hebei na północy kraju, pustynna prowincja Ningxia na zachodzie oraz 11 prowincji położonych nad rzeką Jangcy, która oddziela Chiny północne od południowych.

Ochroną objęty zostanie obszar 610 tys. km kw., czyli nieco większy od terytorium Ukrainy. Odpowiada on w przybliżeniu jednej czwartej powierzchni tych 15 prowincji – przekazało ministerstwo ochrony środowiska.

Pozostałe 16 chińskich prowincji powinno przedstawić plan ochrony do końca 2018 r. – podał serwis Pengpai Xinwen. Zgodnie z zapowiedziami ministra środowiska Li Ganjiego „ekologiczna czerwona linia”, która zacznie w pełni obowiązywać w 2020 r., ma docelowo chronić jedną czwartą chińskiego terytorium.

Jak przypomina agencja Reutera, Chiny usiłują również przywrócić do użytku rozległe obszary zanieczyszczonych gruntów rolnych, aby utrzymać maksymalne plony, ograniczając jednocześnie stosowanie pestycydów i nawozów sztucznych. Pekin musi wyżywić jedną piątą globalnej populacji, dysponując zaledwie siedmioma procentami ziem uprawnych świata – zauważa Reuters.

Chiny prowadzą również kampanię zalesiania i zgodnie z zapowiedziami zamierzają w tym roku zasadzić drzewa na obszarze 6,66 mln ha.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Lotnisko w Radomiu. Cztery oferty w przetargu na wykonanie kluczowej inwestycji

/ By wSensie.tv - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47059023

  

Cztery podmioty złożyły oferty w przetargu dotyczącym przebudowy i wydłużenia drogi startowej lotniska w Radomiu. Koszt inwestycji we wszystkich ofertach jest niższy od kwoty, jaką zamierzało na ten cel wydać Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze".

We wtorek odbyło się otwarcie ofert. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) zamierzało przeznaczyć na tę inwestycję blisko 218,2 mln zł. Najniższa cenowo oferta, złożona przez spółkę Max Bögl Polska, opiewa na blisko 146,7 mln zł.

Oferty złożyły także: Budimex (154,9 mln zł), Strabag (164,6 mln zł) i konsorcjum firm: Trakcja PRKII, litewska firma AB Kauno Tiltai i Projekt Plus (169,1 mln zł). Zwycięzca przetargu zostanie wyłoniony po analizie ofert.

Pierwszy przetarg na zaprojektowanie oraz przebudowę i wydłużenie drogi startowej został unieważniony; jedyna oferta, która wpłynęła, była wyższa o 200 mln zł od kwoty, którą zarezerwowało wówczas na ten cel PPL (88 mln zł). Przy drugim przetargu Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zdecydowało jednak, że jest gotowe zapłacić za wykonanie zadania 218,2 mln zł.

Wykonawca będzie musiał m.in. przedłużyć pas startowy na lotnisku na Sadkowie o 500 m, do 2,5 km. Wydłużenie drogi startowej jest niezbędne do tego, aby w Radomiu mogły lądować takie samoloty jak np. Boeingi 737 czy Airbusy A320. Wykonawca będzie miał na realizację zamówienia 448 dni.

Uruchomiony kilka lat temu, ale zamknięty na początku stycznia br. dla lotów cywilnych port w Radomiu ma być lotniskiem czarterowym, obsługującym linie niskokosztowe. Po rozbudowie lotnisko ma być gotowe pod koniec 2020 roku; w pierwszej fazie ma obsługiwać rocznie 3 mln pasażerów.

Istniejący terminal na tamtejszym lotnisku ma być rozebrany. W jego miejsce powstanie nowy, spełniający wymogi pasażerów lotów czarterowych. W terminalu ma powstać 30 stanowisk check-in, dziewięć stanowisk kontroli bezpieczeństwa, po osiem stanowisk kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach, 10 bramek wylotowych, a także trzy karuzele odbioru bagażu. Ze wstępnych szacunków wynika, iż w pierwszej fazie inwestycja PPL na radomskim lotnisku pochłonie ok. 425 mln zł, a docelowo nawet 1 mld zł.

PPL kupiło radomskie lotnisko po tym, jak w połowie września ub.r. radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom. To jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł i miało duże problemy z jego utrzymaniem i znalezieniem inwestora, który zrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl