Ten przełomowy test sporo namiesza ws. pojazdów autonomicznych

/ multipr.pl, huawei.com, mat. pras.

  

Jak się dowiadujemy Telefónica i HUAWEI przeprowadziły pierwszą na świecie, pilotażową próbę (PoC) dotyczącą modułów komunikacyjnych pojazdów opartych na technologii 5G, znanych jako 5G-V2X. Test odbył się w laboratorium 5G Joint Innovation Lab w Madrycie.

5G-V2X jest powszechnie uznawane za pierwsze i najważniejsze rozwiązanie, które będzie dostępne dzięki innowacjom związanym z 5G. Test tej technologii jest oparty na najnowszych specyfikacjach standardu 3GPP New Radio (NR), dostępnych od 22 grudnia 2017. Do najbardziej zaawansowanych usług 5G-V2X należą między innymi zintegrowane konwoje (vehicles platooning), rozszerzone czujniki, zaawansowane kierowanie (advanced driving) oraz sterowanie zdalne. Przy czym powszechne otwarcie na self-driving wymaga jeszcze ulepszania systemu 5G NR, w połączeniu z nowym NR Sidelink, co pozwoli ustanowić odpowiednie połączenia między pojazdami.  
 
Co ważne, z uwagi na rygorystyczne wymagania wobec czynników charakteryzujących pojazdy autonomiczne, takie jak niezawodność i szybki czas reakcji, tzw. tryb Ultra-Reliable and Low-Latency Communication (URLLC) dla 5G NR oferuje elastyczną konstrukcję wspierającą działanie z minimalnymi opóźnieniami. Test PoC potwierdził, że URLLC jest w stanie skutecznie wspierać V2X dzięki wyższej pojemności systemu oraz lepszemu zasięgowi. W próbie osiągnięto 99.999% niezawodność, wraz z minimalnym opóźnieniem 1ms. Jest on wymagany dla autonomicznego ruchu pojazdów w typowym makro-komórkowym środowisku zewnętrznym, takim jak gęsta zabudowa, tereny podmiejskie i wiejskie. Udana próba przeprowadzona przez obie firmy to pierwszy krok do testów terenowych na szeroką skalę, wraz z komercyjnym rozwojem bezprzewodowych sieci 5G na całym świecie.  

- Jesteśmy zadowoleni z naszej bliskiej współpracy z firmą Telefónica dotyczącej technologii 5G. Pilotażowa próba 5G-V2X to kolejny wspólny wysiłek na drodze do komercjalizacji 5G oraz fundament do realizacji wizji 5G umożliwiającej autonomiczne kierowanie pojazdami – podkreśla dr Wen Tong, Dyrektor ds. Technologii w Huawei Fellow i Huawei Wireless.  

W pilotażowym teście 5G-V2X została wykorzystana nowatorska, odrębna konstrukcja transmisji radiowej,  ze stacji bazowej do pojazdu oraz pomiędzy pojazdami. Pozwala ona na znacznie szybszą transmisję informacji zwrotnych oraz minimalne opóźnienia. Elastyczność systemu NR umożliwia wsparcie kilku zaawansowanych funkcji, takich jak kodowanie Polar dla małej korekcji błędów V2X, zoptymalizowana procedura HARQ (Hybrid Automatic Repeat Request) służąca zwiększaniu niezawodności transmisji danych, czy Inactive State odpowiadający za natychmiastowe wysyłanie krótkich komend do manewrowania samochodem. W celu dalszej poprawy efektywności testowana była także inna kluczowa technologia – SCMA-based (Sparse Coded Multiple Access) Grant Free Access. Została ona zaprojektowana, aby uprościć procedury dostępu i tym samym w znaczący sposób ograniczyć opóźnienie transmisji.

- Ten test słuszności koncepcji przeprowadzony przez firmy Telefónica i Huawei to kolejny krok na drodze komercjalizacji 5G oraz w pełni połączonego społeczeństwa. Zamierzamy zacieśnić naszą współpracę poprzez weryfikowanie kluczowych technologii 5G. Liczne nowatorskie zastosowania będą rozwijane oraz dostarczane do naszych klientów – mówi Enrique Blanco, Globalny Dyrektor ds. Technologii w firmie Telefónica.  

 
Test 5G-V2X, po wcześniejszej próbie 5G UCNC przeprowadzonej w 2017 roku, to kolejne wspólne przedsięwzięcie obu firm pod kątem rozwoju technologii 5G.  
 
 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, multipr.pl, huawei.com

Tagi

Wczytuję komentarze...

Sceny jak z filmu. Pościg i strzelanina

zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/TommysGarage

  

Policjanci z komisariatu w Rejowcu zatrzymali mężczyznę i kobietę, podróżujących alfa romeo, którzy próbowali uciec przed patrolem. Jeden z funkcjonariuszy oddał kilka strzałów, gdy uciekinierzy usiłowali go przejechać.

Do pościgu doszło w nocy z piątku na sobotę w okolicach miejscowości Marynin w Lubelskiem. Nikt nie odniósł poważniejszych obrażeń – poinformowała Komenda Wojewódzka Policji w Lublinie na swojej stronie internetowej.

Policjanci z patrolu zobaczyli przed północą samochód alfa romeo, którego kierowca na widok radiowozu przyśpieszył i usiłował uciec. Policjanci ruszyli za nim, dawali znaki do zatrzymania się, ale kierowca jechał dalej. Radiowóz wyprzedził uciekające auto i zajechał mu drogę. Alfa romeo uderzyła w tył radiowozu i zatrzymała się.

Gdy policjanci wysiedli z radiowozu, kierowca alfa romeo ruszył w kierunku jednego z nich. Funkcjonariusz zdołał uniknąć potrącenia; oddał jednocześnie kilka strzałów w stronę auta. Samochód odjechał, ale po przejechaniu kilku kilometrów uderzył w słup energetyczny i dachował.

Policjanci zatrzymali znajdujących się w samochodzie 27-letniego mieszkańca powiatu krasnostawskiego i 26-letnią mieszkankę powiatu świdnickiego. Mężczyzna miał prawie 2 promile, a kobieta ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie. Jeszcze w sobotę mają być przesłuchani. Za napaść na funkcjonariuszy grozi kara do 10 lat więzienia.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl,

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl