W aglomeracji trójmiejskiej będzie dostępna usługa carsharingu

pixabay.com

  

Pod koniec roku na terenie aglomeracji trójmiejskiej udostępniona ma być usługa carsharingu (wynajmu auta na czas). Usługa ma być zintegrowana z przyszłym systemem komunikacji metropolitalnej oraz biletem metropolitalnym.

W Gdyni prezydenci i burmistrzowie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz przedstawiciele trzech firm, które będą odpowiedzialne za funkcjonowanie wynajmu hybrydowych i elektrycznych samochodów podpisali list intencyjny dotyczący wdrożenia usługi carsharingu. Chodzi o wynajem aut na czas (minuty, godziny).

Dyrektor Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot, Michał Glaser zapowiedział po podpisaniu listu, że pierwsze samochody współdzielone w miastach obszaru metropolitalnego pojawią się już pod koniec roku. Wyjaśnił, że w grudniu bieżącego roku swoje usługi zaoferuje pierwsza firma, w styczniu 2018 roku - druga, a na wiosnę przyszłego roku - trzecia. List intencyjny podpisali reprezentanci trzech spółek: Panek, Traficar i Keratronik.

Zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, Aleksandra Dulkiewicz jest przekonana, że tylko rozwój usługi w wymiarze metropolitalnym może przynieść najlepsze korzyści mieszkańcom i turystom.

Wiceprezydent Gdyni, Bartosz Bartoszewicz podczas spotkania zaznaczył, że "samorządowcy powinni różnymi sposobami sprzyjać rozwojowi tej usługi i dążyć by około 2020 roku proekologiczny carsharing elektryczny, zeroemisyjny był upowszechniony". Gdynia jest liderem projektu.

W projekcie uczestniczą nie tylko Gdańsk, Gdynia i Sopot ale też sąsiednie miasta i gminy: Pruszcz Gdański, Wejherowo, Rumia i Reda. "Chociaż carsharing jest usługą komercyjną, to gminy muszą ją razem skoordynować, aby była to usługa pełna i jak najbardziej przyjazna dla naszych mieszkańców" - argumentował burmistrz Redy, Krzysztof Krzemiński.

Zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki komunalnej, Piotr Grzelak wyjaśnił, że carsharing można np. włączyć do platformy biletu metropolitalnego oraz w przyszłości do taryfy, która promować będzie dojazdy do węzłów przesiadkowych.

Spółka Panek CarSharing poinformowała w komunikacie, że "samorządy Gdańska, Gdyni, Sopotu, Rumii i Wejherowa zadeklarowały wsparcie inicjatywy carsharingu, które może polegać na ustanowieniu preferencyjnych stawek za parkowanie". Firma podała, że mogą być też udostępniane specjalne miejsca dla samochodów. Samorządy zadeklarowały też chęć pomocy w promocji usługi i przybliżaniu idei współdzielonej mobilności. Decyzja o udzielonym wparciu ma być określona przez każdy z samorządów indywidualnie.

Miasta uznały, że dzięki usłudze carsharingu mieszkańcy będą mieli możliwość posiadania samochodu bez konieczności jego kupowania oraz będą mieli możliwość korzystania z różnorodnych form ekologicznego transportu. Samorządowcy liczą, że dzięki wdrożeniu usługi wynajmu samochodów może zmniejszyć się liczba samochodów, które są użytkowane w sposób sporadyczny. Spodziewają się też wymiany aut na bardziej nowoczesne, niskoemisyjne.

Wiosną 2017 r. usługę wynajmu samochodów elektrycznych w Gdańsku uruchomiła Energa. Z wynajmu mogą korzystać pracownicy firm rezydujących w kompleksie biurowym Olivia Business Centre (swoje siedziby ma tutaj ok. 200 firm zatrudniających ponad 5 tys. osób). Carsharing Energi jest usługą skierowaną do klientów biznesowych i instytucjonalnych.

Federalne Stowarzyszenie Carsharingu w Berlinie w lutym br. poinformowało, że liczba osób korzystających z wypożyczalni miejskich samochodów w Niemczech wzrosła w ciągu roku o 36 proc., do 1,7 mln. Takie usługi oferowane są w 600 miastach na terenie Niemiec. Według raportu Stowarzyszenia, w centrach miast samochód z wypożyczalni zastępuje 20 samochodów prywatnych. Usługi carsharingu w Niemczech oferuje ponad 150 firm, w tym znani producenci samochodów (

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Schetyna przywódcą "partii wiecznej opozycji"? "Trudno wskazać drugiego tak przegranego polityka"

/ fot. Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska

  

- Trudno wskazać w ciągu ostatnich 30 lat tak przegranego polityka jak Grzegorz Schetyna. Wszystkie projekty, które tworzył jednak przegrywały wybory, także w wymiarze relacji międzyludzkich. Wszyscy przejrzeli, także PSL, także Lewica intencje Schetyny, który nie chciał integracji opozycji, chciał schrupać PSL i SLD i stworzyć jeden obóz pod swoim przywództwem - powiedział w programie "7x24" Marcin Ociepa, nowo wybrany poseł z obozu Zjednoczonej Prawicy.

Powyborcze komentarze zdominowały dyskusję w programie Katarzyny Gójskiej "7x24". Komentując wyniki ubiegłotygodniowych wyborów, Marcin Ociepa z Porozumienia, nowo wybrany poseł, oceniając wynik Platformy Obywatelskiej stwierdził, że "największym dramatem partii jest jej przywódca".

- Trudno wskazać w ciągu ostatnich 30 lat tak przegranego polityka jak Grzegorz Schetyna. Wszystkie projekty, które tworzył jednak przegrywały wybory, także w wymiarze relacji międzyludzkich. Wszyscy przejrzeli, także PSL, także Lewica intencje Schetyny, który nie chciał integracji opozycji, chciał schrupać PSL i SLD i stworzyć jeden obóz pod swoim przywództwem

- ocenił Ociepa.

- Grzegorz Schetyna usłyszał, że "kapitan schodzi ze statku ostatni". Platforma tonie, a on planuje na tym okręcie pozostać. (...) Jeśli PO ma być partią wiecznej opozycji, to Schetyna jest idealnym kandydatem na jej przywódcę

- dodał poseł-elekt. Podkreślił, że przywódca PO jest "największym dramatem" partii.

- Do parlamentu weszła lewica, która będzie podgryzać PO z lewej strony, weszło PSL, które buduje się jako nowe centrum i będzie odcinać powietrze PO. Platforma jest na równi pochyłej i trudno będzie jej z tego potrzasku - przez przywództwo Schetyny - wyjść

- podsumował Marcin Ociepa

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: Telewizja Republika, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl