Państwa UE mogą zakazywać UberPop

Państwa członkowskie mogą zakazać nielegalnego prowadzenia działalności przewozowej w ramach usługi UberPop - uznał w wydanej dziś opinii rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE.

twitter.com/MassimoSimbula
Państwa członkowskie mogą zakazać nielegalnego prowadzenia działalności przewozowej w ramach usługi UberPop - uznał w wydanej dziś opinii rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE. To kolejny cios w model biznesowy amerykańskiej korporacji.

Działalność platformy Uber wywołuje emocje i protesty w wielu państwach unijnych. Na zachodzie Europy UberPop, czyli najtańsza opcja prowadzenia usług, w ramach której nie są potrzebne żadne koncesje na przewóz osób, jest już zakazana. W Polsce oraz krajach bałtyckich dalej jednak usługa ta jest dostępna.

"Państwa członkowskie mogą zakazać nielegalnego prowadzenia działalności przewozowej takiej jak UberPop i ścigać tę działalność na drodze karnej bez obowiązku uprzedniej notyfikacji Komisji o projekcie ustawy" - stwierdził rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE Maciej Szpunar.

Choć sprawa, do której bezpośrednio odnosi się ta opinia, dotyczy Francji, gdzie francuska spółka Ubera jest ścigana przed sądem za organizowanie systemu kojarzenia pasażerów z niezawodowymi kierowcami, to jej znaczenie wykracza poza ten kraj. Uber zresztą zaprzestał oferowania usługi opartej na nieprofesjonalnych kierowcach nad Sekwaną w 2015 r.

Korporacja przed sądem twierdziła, że francuski przepis, na podstawie którego prowadzone jest przeciwko niej postępowanie, dotyczy bezpośrednio usługi społeczeństwa informacyjnego w rozumieniu unijnej dyrektywy dotyczącej norm i przepisów technicznych. Dyrektywa ta nakłada na państwa członkowskie obowiązek notyfikowania Komisji Europejskiej wszystkich projektów ustaw i innych regulacji ustanawiających przepisy techniczne dotyczące produktów i usług społeczeństwa informacyjnego.

W uproszczeniu Uber utrzymuje, że nie organizuje usług transportu, nie jest firmą taksówkarską, a jedynie dostarcza aplikację, z której korzystają zainteresowani - z jednej strony kierowcy, a z drugiej pasażerowie. Tymczasem ograniczenia usług cyfrowych w UE wymagają uprzedniej zgody KE.

 

Źródło: PAP,niezalezna.pl

#Uber #UE #Francja #transport #taxi #aplikacja

mg
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo