Polacy zabijani po wojnie na granicy między Czechami a Austrią

  

Oddziałowa Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Krakowie 17 maja 2016 roku wszczęła śledztwo w sprawie zbrodni komunistycznych, będących zbrodnią przeciwko ludzkości, polegających na zabójstwach obywateli polskich przez czechosłowackich funkcjonariuszy państwa komunistycznego w latach 1948–1989, podczas próby przekraczania granicy czechosłowacko-austriackiej. 

Śledztwo wszczęto w oparciu o materiały przesłane przez Agendę Platformy Europejskiej Pamięci i Sumienia w Pradze do Głównej Komisji ŚZpNP-IPN w Warszawie. Po zapoznaniu się z wymienionymi materiałami stwierdzono, że część z nich dotyczy przypadków obywateli polskich, których zwłoki odnaleziono na granicy czechosłowacko-austriackiej w pobliżu Mikulova (Czechy), a przyczyną śmierci było porażenie prądem elektrycznym w zetknięciu z ogrodzeniem pod napięciem elektrycznym. Osoby te, jak oficjalnie ustalono w toku śledztwa, podjęły próbę pokonania ogrodzenia granicznego, a ich ciała leżały nieopodal tego miejsca bądź na samym ogrodzeniu. Ustalono, iż pomiędzy 1952 a 1965 r. na granicy byłej Czechosłowacji z Austrią i Niemcami poniosło śmierć łącznie ok. 30 obywateli polskich, którzy zostali śmiertelnie porażeni przez prąd elektryczny podczas próby przekroczenia funkcjonującej w tym czasie zapory z drutu kolczastego pod napięciem – tak zwanej „EDZ” (eletrickэ drбtěnэ zatбras). 

Agenda Platformy Europejskiej Pamięci i Sumienia dostarczyła szereg materiałów o istotnym znaczeniu i jest w ścisłym kontakcie z IPN.

Priorytetem dla prokuratorów jest ustalenie wszystkich osób pokrzywdzonych. Do chwili obecnej odnaleziono kilka osób spokrewnionych z ofiarami, z których część przesłuchano. Kolejne zaplanowane czynności w śledztwie to: oględziny ujawnionych materiałуw archiwalnych, poszukiwania osób najbliższych dla ofiar, tłumaczenia wszystkich wniosków o międzynarodową pomoc prawną i analiza oraz tłumaczenia odpowiedzi, jakie w ich wyniku zostaną uzyskane.
Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: ipn.gov.pl
Tagi

Wczytuję komentarze...

Będzie modernizacja linii średnicowej

Zdjęcie ilustracyjne / flickr.com/Hugh Llewelyn/CC BY-SA 2.0

  

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej rozpocznie się od przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Przetarg na prace budowlane zostanie ogłoszony do połowy tego roku - poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

"Najpierw będziemy modernizować stację Warszawa Zachodnia, gdzie jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na realizacje robót. Założenie jest takie, że przetarg ogłosimy do końca pierwszego półrocza, w drugim kwartale"

– powiedział Merchel.

W ramach przebudowy Warszawy Zachodniej powstanie tunel pod torami kolejowymi, którym będzie przebiegała trasa tramwajowa. W efekcie przebudowy w obrębie stacji kolejowej powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy. Przebudowane zostaną wszystkie perony, a pod dworcem powstanie tunel pod budowę linii tramwajowej. Przebudowa Warszawy Zachodniej ma się zakończyć w 2022.

Prezes powiedział, że wybór wariantu realizacyjnego dla przebudowy warszawskiej Średnicy nastąpi po przeprowadzeniu analizy w ramach PKP PLK we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury. Będą tez konsultacje ze spółką PKP SA i spółką Xcity Investment, która zajmuje się komercyjnym wykorzystaniem nieruchomości kolejowych.

Prezes zapewnił, że przed wyborem ostatecznego harmonogramu prac PKP PLK przeprowadzą też konsultacje z władzami miasta, z warszawskimi tramwajami i metrem, aby nie sparaliżować ruchu w stolicy.

Merchel powiedział, że w drugiej kolejności na Średnicy będzie modernizowana Warszawa Wschodnia, następnie stacja Powiśle, Warszawa Śródmieście i Warszawa Centralna.

"Najważniejsza i największa przebudowa będzie przeprowadzona na przystanku Warszawa Śródmieście, który planujemy zamienić na stację. Tutaj zamiast dwóch torów będą cztery tory, po dwa w każdym kierunku”

- dodał prezes.

Merchel podkreślił, że PKP PLK nie zamierza zmieniać przebiegu linii średnicowej. "Moim zdaniem jest to bardzo istotne, natomiast zamierzamy podwyższyć przepustowość" - stwierdził.

Prezes wyjaśnił, że na linii przeznaczonej dla ruchu aglomeracyjnego, przepustowość na odcinku od Warszawy Wschodniej do Warszawy Zachodniej zostanie zwiększona z 14 do 24 pociągów na godzinę.

"Pokazuje to, że po zakończeniu modernizacji będziemy mogli przewieźć o 50 proc, więcej pasażerów" – dodał Merchel.

Kolejowa linia średnicowa biegnie pod ziemią przez centrum Warszawy w linii wschód - zachód.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, pap

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl