Zasady zdrowego oddychania

freestockpro.com

  

Przez cały dzień zazwyczaj nie wypijamy więcej niż 2–4 litry płynów i zjadamy nie więcej niż 3–4 kg różnych pokarmów. Dorosły człowiek przeciętnie pochłania przez płuca w ciągu dnia co najmniej 10 metrów sześciennych powietrza, które waży 13 kg. Oddychanie jest kluczowe dla naszego zdrowia. Istotna jest więc jakość powietrza, którym oddychamy, oraz sam sposób oddychania. Chociaż oddychanie jest czynnością mimowolną, wykonywaną bez udziału naszej świadomości, ma bardzo istotne znaczenie dla naszego zdrowia. Dzięki prawidłowemu oddychaniu możemy się stać zdrowszymi i spokojniejszym ludźmi.

Sposób oddychania wpływa na:

– ilość tlenu, jaka dociera z płuc do krwi,

– regulację niezbędnych czynności życiowych zależnych od ilości tlenu, między innymi regulowanie reakcji biochemicznych, uruchamianie reakcji stresowej, rozszerzanie i zwężanie naczyń krwionośnych oraz dróg oddechowych.

Rosyjski lekarz Konstantyn Butejko w 1952 r. odkrył związek między podwyższonym ciśnieniem a złymi nawykami oddechowymi. Wysunął hipotezę, że nieprawidłowy oddech może być przyczyną wielu chorób. Odkrycie to zostało potwierdzone przez wybitnych lekarzy i naukowców. Liczne dowody wskazują na związek między nawykami oddechowymi a wieloma problemami zdrowotnymi.

Podobnie jak fatalne skutki dla organizmu przynosi przejadanie się, powodując nadwagę i liczne choroby cywilizacyjne (nadciśnienie, cukrzycę itp.), tak zbyt głęboki i intensywny oddech, wykonywany ustami, wywołuje negatywne skutki dla organizmu. Poprzez oddychanie przez dłuższy czas większą ilością powietrza, niż jest to potrzebne (przewlekła hiperwentylacja), ciało przyzwyczaja się do zwiększonej objętości oddechowej, co wywołuje wiele negatywnych skutków. Często wynika to z wyrobionego w ciągu życia nawyku oddychania przez usta.

Na sposób oddychania wpływa styl życia, środowisko i predyspozycje genetyczne.

Sześć czynników wpływających na złe oddychanie to:

Dieta. Przejadanie się zwiększa objętość oddechową ze względu na dodatkową pracę, którą ciało musi wykonać, by przetworzyć i strawić nadmierne ilości pokarmu. Przetworzona żywność obciąża system pokarmowy jeszcze bardziej, gdyż ma ona zazwyczaj kwaśny odczyn, przez co zmienia pH krwi. Organizm zwiększa wówczas oddychanie, chcąc pozbyć się nadmiaru dwutlenku węgla (CO2) i przywrócić równowagę gazową.

Nadmierne mówienie. Kiedy mówimy, zazwyczaj między wypowiadanymi zdaniami bierzemy duże wdechy. Kiedy dużo mówimy, zaczynamy nadmiernie oddychać. Ludzie, którzy zajmują się handlem, sprzedażą telefoniczną czy nauczaniem bardzo dobrze wiedzą, jak wyczerpującą mają pracę.

Stres. Kiedy jesteśmy zestresowani, uruchamia się w nas reakcja walki lub ucieczki. W stresujących sytuacjach nasz oddech przyspiesza, aby przygotować nas do aktywności fizycznej, ale bardzo rzadko mamy wówczas możliwość poruszania się, by pozbyć się adrenaliny.

Siedzący tryb życia. Kiedy poruszamy mięśniami, wytwarzamy dwutlenek węgla, który pomaga w dotlenieniu ciała. Brak aktywności fizycznej powoduje mniejszą produkcję CO2 i większą objętość oddechową.

Zbyt duży oddech. Rozpowszechnione przekonanie, że dobrze jest brać duże oddechy, jest główną przyczyną nadmiernego oddychania, często duży oddech jest mylony z głębokim oddechem. Głęboki oddech to taki, który naturalnie występuje u dziecka – delikatny, cichy wdech z zaangażowaniem przepony, co widać przez zrelaksowane ruchy brzucha. Jego przeciwieństwem jest duży oddech, często brany przez usta, uruchamiający ruchy klatki piersiowej, powodujący nadmierne oddychanie.

Wyższe temperatury w pomieszczeniach. Nowoczesne domy i miejsca pracy często mają dobrą izolację, ale nie wentylację. Duszne pokoje z centralnym ogrzewaniem utrudniają naszym ciałom regulowanie temperatury przez skórę, co skłania nas do uruchomienia mechanizmu ciężkiego oddychania w celu obniżenia temperatury ciała.

Niewłaściwe oddychanie charakteryzuje się:

– oddychaniem przez usta,

– słyszalnym oddechem w czasie spoczynku,

– głośnym, nieregularnym, nierównym, pełnym wysiłku oddechem,

– zadyszką,

– częstym wzdychaniem i ziewaniem,

– poruszaniem górnej części klatki piersiowej w czasie oddechu.

Prawidłowy oddech jest:

– przez nos,

– spokojny, łagodny, cichy, zrelaksowany, regularny i bez wysiłku,

– przeponowy.

Nieprawidłowy oddech wpływa na:

– wysokie ciśnienie,

– stres,

– niepokój,

– depresję,

– zaburzenia oddechu związane ze snem (wliczając w to chrapanie i bezdech senny),

– astmę,

– zmęczenie.

Prawidłowy oddech może:

– zapobiec astmie wysiłkowej,

– zmniejszyć ilość przeziębień i infekcji górnych dróg oddechowych,

– zmniejszyć poziom niepokoju i stresu, zatrzymać ataki paniki,

– obniżyć wysokie ciśnienie krwi 

 

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: P. McKeown,Jak oddychać,aby być zdrowym. Metoda Butejki,przekład Anna Ryczek,Kraków 2015

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Ojciec Pio przewidział wybór Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową? "Kazał zachować listy od kardynała"

Św. Ojciec Pio / By thierry ehrmann - https://www.flickr.com/photos/home_of_chaos/9571285250, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35266049

  

Czyżby Ojciec Pio miał intuicję o tym, co wydarzyło się podczas konklawe w październiku 1978 roku? – zastanawiał się kard. Stanisław Dziwisz podczas Mszy św. dla czcicieli Stygmatyka, odprawionej w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Według osobistego sekretarza Jana Pawła II, miałby o tym świadczyć fakt, że słynny kapucyn poprosił współbraci, by zachowali listy wysyłane do niego przez młodego biskupa Karola Wojtyłę.

W homilii kard. Dziwisz przypomniał związki Jana Pawła II ze św. Ojcem Pio. Przywołał m.in. spowiedź młodego księdza Karola Wojtyły u charyzmatycznego zakonnika w czasie jego studiów rzymskich. Mówił również o korespondencji w sprawie „chorej na chorobę nowotworową osoby”, w której bp Wojtyła prosił o. Pio o modlitwę, a potem, gdy okazało się, że operacja jest niepotrzebna, dziękował włoskiemu kapucynowi.

O. Pio nigdy nie odpowiedział na listy bp. Wojtyły.

- Jest natomiast pewne, że Ojciec Pio przekazał listy swoim współbraciom mówiąc, by je zachowali. Czyżby miał intuicję o tym, co wydarzyło się po latach, podczas konklawe w październiku 1978 roku?

 – zastanawiał się kard. Dziwisz, dodając, że sam Jan Paweł II nigdy nie potwierdził, by Ojciec Pio wypowiedział się wprost o jego wyborze na Stolicę św. Piotra w Rzymie.

Wieloletni sekretarz Jana Pawła II wspominał również, że Ojciec Święty bardzo interesował się procesem beatyfikacyjnym i kanonizacyjnym Ojca Pio i zdawał sobie sprawę z wielkiego pragnienia wielu ludzi na całym świecie, by Ojciec Pio został wyniesiony do chwały ołtarzy.

Hierarcha nawiązał ponadto do 100. rocznicy otrzymania stygmatów przez św. Ojca Pio, które nazwał „dramatycznym przełomem w jego życiu”.

- Jak wiemy, stało się ono źródłem wielkiego cierpienia Ojca Pio, zarówno fizycznego, jak i duchowego. Ale stało się także źródłem jego niezwykłego apostolstwa oraz oddziaływania na wspólnotę Kościoła, i to oddziaływanie nadal trwa i zatacza coraz szerszy krąg

 – podkreślił.

Źródłem cierpień zakonnika były jednak, zdaniem kaznodziei, nie tylko stygmaty, ale również podejrzenia i niezrozumienie ze strony niektórych ludzi Kościoła. Jak podkreślał, Ojciec Pio całą swoją ufność złożył w Bogu, inaczej, po ludzku sądząc, nie udźwignąłby takiego doświadczenia.

- Wiemy, jaki lęk budziły w nim stygmaty, których do końca nie mógł ukryć. Przeżywał je w duchu wielkiego upokorzenia. Ale ufność i nadzieja złożona w Bogu nie pozwoliły się mu zamknąć w sobie. Stawał się człowiekiem i kapłanem dla innych

 – wspominał.

- Święty i pokorny kapucyn z Pietrelciny uczy nas, jak powinniśmy utożsamiać się z Chrystusem i żyć dla Chrystusa

 – wskazał kard. Dziwisz.

 

Źródło: KAI, niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl