Kto przejmie Port Gdańsk?

Maj-Britt Hoiaas Lassen

Mimo wcześniejszych zapowiedzi przed Bożym Narodzeniem nie zapadła decyzja w sprawie przejęcia spółki Port Gdański Eksploatacja (PGE) – ostatniego już prywatyzowanego portu w Polsce. Wg nieoficjalnych informacji Pulsu Biznesu decyzja ma zostać ogłoszona w styczniu 2015 r. Oznacza to, że wkrótce może się okazać, iż tajemniczy, maltański kapitał przejmie najbardziej wrażliwe części polskiej gospodarki.

Gazeta napisała także, iż dopuszczone wcześniej do udziału w prywatyzacji PGE polskie konsorcjum PKP Cargo i Węglokoks napisało list do szefów resortów infrastruktury i rozwoju oraz skarbu, w którym skarży się, że nie podjęto z nim rozmów.

Możliwe, że przesunięcie decyzji o tym, kto ostatecznie przejmie PGE, wiąże się z niespodziewaną krótką wizytą, jaką 19 grudnia złożyła w Porcie Gdańsk minister infrastruktury Maria Wasiak. Zapoznała się ona wówczas z jego planami inwestycyjno-rozwojowymi.

Jeszcze w maju do zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) trafiło pięć wstępnych ofert, jednak od 30 września liczą się tylko dwie: konsorcjum firm Węglokoks SA i PKP Cargo SA oraz tajemniczej spółki z Malty - Mariner Capital Ltd.

PGE jest bardzo ciekawym kąskiem dla wielu graczy. Port dysponuje prawie 100 ha gruntu w porcie wewnętrznym w Gdańsku, z nabrzeżami o charakterze uniwersalnym do przeładunku drobnicy i ładunków masowych. Jest także wyłącznym operatorem na Gdańskim Terminalu Kontenerowym.

Konsorcjum PKP Cargo i Węglokoksu to silna para. Dla PKP Cargo dostęp do portu oznaczać będzie wzmocnienie pozycji na rynku TSL (transport – spedycja – logistyka) i lepszą obsługę klientów. Szczególnie, że konkurencja nie śpi  - np. DB Schenker ma już własne spółki portowe. Współpraca z Węglokoksem jeszcze bardziej wzmacnia tę ofertę, bo dysponuje on odpowiednim know-how - poprzez spółkę zależną Inter Balt świadczy kompleksowe usługi logistyczne związane z transportem morskim.

PGE, dla którego partnerem strategicznym stałoby się polskie konsorcjum, mogłoby stać się szansą na stworzenie dużego narodowego operatora logistycznego, mogącego walczyć jak równy z równym z Niemcami i Rosjanami. Leżałoby to w naszym, narodowym interesie gospodarczym, stanowiąc zabezpieczenie bezpieczeństwa narodowego w zakresie logistyki i transportu. Dla samego PKP Cargo byłoby szansą na stworzenie synergii (poprzez połączenie transportu kolejowego z morskim) i dywersyfikację działalności.

Niestety niewiele wiadomo o drugim oferencie Mariner Capital Ltd z siedzibą w Malcie, mającym od końca października br. wyłączność w negocjacjach na kupno PGE. Z dostępnych informacji wynika, że to spółka rodzinna, która jest operatorem portów w Rydze, Wenecji i Albanii.

Wg Rady Nadzorczej i zarządu ZMPG proces sprzedaży akcji PGE SA „prowadzony jest zgodnie z przepisami polskiego prawa, prawa międzynarodowego (w tym prawa UE) oraz zgodnie z regulaminem sprzedaży akcji PGE SA określonym przez ZMPG SA. (…) Gwarantuje to zachowanie zasad równego dostępu wszystkich potencjalnych oferentów do poszczególnych etapów procesu”.
Źródło: niezalezna.pl

Udostępnij


Wczytuję komentarze...

Kolejne BMP trafią do indyjskiej armii

/ flickr.com

Ministerstwo Obrony Indii zatwierdziło w tym tygodniu zakup od indyjskiego przedsiębiorstwa Ordnance Factory Board (OFB) 156 bojowych wozów piechoty (BMP-2/2K) za kwotę 173.5 mln dolarów.
Indyjska Rada Zakupów Obronnych (Defence Acquisition Council - DAC) w opublikowanym dokumencie przewiduje zakup 156 liczby bojowych wozów piechoty w wersji podstawowej BMP-2 i Sarath wersji dowodzenia BMP-2K. 
W fabrykach OFB w latach 1987-2007 na podstawie udostępnionej przez stronę rosyjską licencji wyprodukowano około 1 250 egzemplarzy BMP-2 pod nazwą Sarath .
Kontrakt ten ma zwiększyć mobilność wojsk lądowych Indii na polu walki. Obecnie Indyjska Armia ma w posiadaniu 980 bojowych wozów piechoty BMP-2 Sarath, 125 wozów dowodzenia BMP-2K oraz aż 350 BMP-1 wyposażonych w półautomatyczną armatę 2A28 kal 73 mm. 
BMP-2/K jest bojowym wozem piechoty w wariancie dowodzenia. Napędzany silnikiem o mocy 300 koni mechanicznych dzięki czemu może osiągnąć prędkość 65 km/h  a jego zasięg wynosi 600 km. Uzbrojenie stanowi armata 2A42 kal. 30-mm oraz karabin maszynowy 7.62-mm. Wyposażony jest w dwie standardowe anteny oraz jedną  IFF a także radiostacje R-173 bądź R-126. Załogę pojazdu stanowi sześciu wojskowych.

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl