Bezrobocie nadciąga nad Polskę » czytaj więcej w Gazecie Polskiej! Więcej »

Wypadków będzie więcej

Podczas długiego weekendu rozbiły się aż cztery ultralekkie samoloty. Zginęło osiem osób. Zdaniem ekspertów wypadków będzie coraz więcej. Przyczyny to m.in.

Podczas długiego weekendu rozbiły się aż cztery ultralekkie samoloty. Zginęło osiem osób. Zdaniem ekspertów wypadków będzie coraz więcej. Przyczyny to m.in. rozluźnienie przepisów, a co za tym idzie gwałtownie rosnąca liczba nowych licencji, ale także zły stan samolotów szkoleniowych.

29 kwietnia ultralekki samolot rozbił się na Górze Kamieńsk. W wypadku zginęły dwie osoby. Dwa dni później, 1 maja, na warszawskim lotnisku Bemowo podczas podchodzenia do lądowania rozbiła się awionetka. Żaden z dwóch pasażerów nie przeżył. 3 maja podobna maszyna spadła na lotnisko w Pile. Zginęło dwóch mężczyzn. Cztery dni później, 7 maja, inna polska awionetka roztrzaskała się na Słowacji. Zginęło małżeństwo.

Zdaniem szefa szkolenia Aeroklubu Polskiego Ryszarda Michalskiego przyczyną większej liczby wypadków lotniczych w ostatnich latach jest po prostu coraz większa liczba samolotów i pilotów.
Jednak zdaniem szefa jednego z polskich aeroklubów, który chce zostać anonimowy, niebezpieczny jest też stan samolotów szkoleniowych. – Niektórzy traktują kursy po macoszemu, wychodząc z założenia, że nauczą się z czasem, nikt tego solidnie nie sprawdza i te braki pojawiają się w trakcie lotów – mówi.

– Ludziom się wydaje, że pieniądze mogą załatwić wszystko – zapłacą za kurs, zdadzą egzaminy, kupią samolot i mogą latać. To dopiero początek – powiedział w zeszłomiesięcznym wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” Maciej Lasek, szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Nam nie udało się z nim skontaktować.

– Po prostu wypadki były i są. Te weekendowe są w trakcie badania. Mogę wypowiadać się jedynie za poprzedni rok – powiedział nam Maciej Pussak, zastępca Macieja Laska. Pytany zatem o zeszły rok, odsyła nas do konferencji bezpieczeństwa lotów i Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Tam jednak biuro prasowe odsyła nas z powrotem do KBWL. Kiedy dzwonimy ponownie, o godz. 14 nie ma już nikogo, kto mógłby z nami porozmawiać – informuje sekretarka.

Innym problemem są licencje, które Polacy kupują w Czechach, gdyż tam o wiele łatwiej niż w Polsce można zdobyć uprawnienia, a rodzime prawo tego nie zabrania.

Jest jeszcze druga strona medalu, trzy lata temu CBA aresztowało kilkanaście osób, w tym pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zamieszanych w proceder korupcyjny. Chodziło o kupowanie zaliczeń egzaminów na licencje pilota. Ekspert lotnictwa Dariusz Szpineta, który zdemaskował proceder, mówił wówczas, że „aresztowano tylko płotki, w tym także osoby, które zdecydowały się przerwać zmowę milczenia i ujawniły aferę, natomiast urzędnicy wyższego szczebla odpowiedzialni za korupcyjny proceder nie zostali ukarani”. Dziś nic więcej nie powie, gdyż na początku tego roku w niewyjaśnionych okolicznościach popełnił samobójstwo podczas egzotycznych wakacji.

 



Źródło:

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo