niezalezna.pl - strefa wolnego słowa
01/10/2014
-

Mapy i procenty na teście gimnazjalnym

Dodano: 25.04.2012 [16:06]
Czytanie map i odczytywanie współrzędnych geograficznych, posługiwanie się układem okresowym pierwiastków, obliczanie procentów i wiedza na temat właściwości brył - to m.in. sprawdzano na egzaminie gimnazjalnym z wiedzy matematyczno-przyrodniczej.

W bloku zadań z przedmiotów przyrodniczych, czyli biologii, chemii, fizyki i geografii gimnazjaliści mieli do rozwiązania 24 zdania. Były to zadania zamknięte, czyli takie gdzie uczeń musi wskazać odpowiedź właściwą spośród podanych.

Aby je rozwiązać gimnazjaliści musieli wykazać się umiejętnością posługiwania się układem okresowym pierwiastków, wiedzą na temat tlenków i węglowodorów, budowy obwodów elektrycznych i właściwości soczewek. Musieli także potrafić posługiwać się mapą fizyczną oraz odczytywać współrzędne geograficzne. W jednym z zdań z biologii uczniowie mieli w oparciu o zamieszczony w arkuszu tekst opisać łańcuch pokarmowy myszy i chrząszcza.

Jedno z zadań z biologii brzmiało:
„Barwa oczu u ludzi dziedziczy się jednogenowo. Barwa oczu niebieska jest cechą recesywną w stosunku do barwy brązowej. Matka ma oczy brązowe i jest homozygotą dominującą, a ojciec ma oczy niebieskie. Jaki kolor oczu będą miały ich dzieci? Wybierz odpowiedź spośród podanych. A. Wszystkie dzieci tych rodziców będą miały oczy niebieskie; B. Wszystkie dzieci tych rodziców będą miały oczy brązowe; C. 50 proc. dzieci będzie miało oczy niebieskie i 50 proc. dzieci będzie miało oczy brązowe; D. 75 proc. dzieci będzie miało oczy brązowe, a 25 proc. dzieci będzie miało oczy niebieskie”.

Jedno z zadań z chemii brzmiało zaś:
„Na opakowaniu środka do udrożniania rur kanalizacyjnych zawierającego stały wodorotlenek sodu znajdują się następujące zdania: „Uwaga! W żadnym wypadku nie wlewać wody do pojemnika z preparatem. W przypadku nieprzestrzegania tego ostrzeżenia zachodzi możliwość oparzenia wypryskującą cieczą!” Wybierz najlepsze wyjaśnienie tego ostrzeżenia spośród podanych. A. Wodorotlenek sodu ulega gwałtownemu rozkładowi, gdy się go ogrzewa, i dlatego ciecz pryska; B. Wodorotlenek sodu jest substancją żrącą i nie należy go rozpuszczać w wodzie, bo wtedy pryska; C. Podczas rozpuszczania wodorotlenku sodu w wodzie wydzielają się znaczne ilości ciepła, wskutek czego ciecz wrze i pryska; D. Wodorotlenek sodu szybko wchłania wodę i dlatego ciecz pryska”.

W bloku zdań z matematyki znalazły się 23 zadania. Były wśród nich były zarówno zadania zamknięte jak i otwarte, czyli takie gdzie uczeń musi sam udzielić odpowiedzi. Aby je rozwiązać uczniowie musieli wykazać się m.in. umiejętnością rozwiązywania ułamków, obliczania procentów, mieć wiedzę na temat trójkątów podobnych i właściwości brył.

Przykładowe zadania testowe z matematyki brzmiały:
„Cena płyty kompaktowej po 30 proc. obniżce wynosi 49 zł. Cena tej płyty przed obniżką była równa: A. 14,70 zł; B. 34,30 zł; C. 63,70 zł; D. 70,00 zł”,

„Piechur porusza się z prędkością 4 km/h. Każdy jego krok ma długość 0,8 m. Ile kroków wykona piechur w czasie 12 minut? A. 1000 kroków; B. 800 kroków; C. 640 kroków; D. 100 kroków”.

Jedno z zadań otwartych z matematyki brzmiało:
„Asia, Kasia i Wojtek przesadzają kwiatki do doniczek. Każde z nich ma 6-litrowy worek ziemi ogrodniczej i doniczki dwóch wielkości. Asia wykorzystała całą ziemię, którą dysponowała, i napełniła 2 duże doniczki i 9 małych. Kasia całą swoją ziemię zużyła do wypełnienia 4 dużych i 6 małych doniczek. Wojtek chciałby wypełnić ziemią 5 dużych i 4 małe doniczki. Czy wystarczy mu ziemi, którą ma w worku? Uzasadnij odpowiedź”.

Uczniowie w większości uznali zadania z bloku przyrodniczego za trudniejsze niż zadania z matematyki. O zadaniach z matematyki często używali mówili, że okazały się łatwiejsze niż się spodziewali.

Arkusze zadań rozwiązywanych dziś przez gimnazjalistów na egzaminie z wiedzy matematyczno-przyrodniczej są już dostępne na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Autor: 
Źródło: 
PAP
Mapy i procenty na teście gimnazjalnym - niezalezna.pl
foto: Clinton Cardozo/SXC
Opinie użytkowników
Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Uwagi i reklamacje kierowane do nas należy kierować na adres: straznik(at)niezalezna.pl Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych. Komunikaty ukazujące się na blogu Morusa są rozwinięciem niniejszego regulaminu.

żenada czego teraz ucza

Radze zaznajomic sie z trescia nowego podrecznika dla gimnazjalistow o tytule: "Ku wspolczesnosci. Dzieje najnowsze od 1918- 2006" autorstwa Andrzeja Brzozowskiego i Grzegorza Szczepanskiego. To nie podrecznik do historii tylko propagandowa agitacja z GW w tle. Sa w nim podane takie kwiatki, ze glowa mala. Miedzy innymi panowie pisza iz to czeczenscy terrorysci sprowokowali Rosjan wysadzajac 2 bloki mieszkalne w 1999. Na kazdym kroku mozna spotkac falszowanie historii. Ustawa lustracyjna jest okreslona mianem wojny na teczki. Ani slowa o agenturze Bolka itd.
Pozdrawiam.

tego właśnie chcą te skur...... POstkomunistyczne uczyć naszą młodzież.....

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | www.gazetapolska.pl | www.panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl