Leonardo i PGZ podpisują list intencyjny w sprawie śmigłowca bojowego AW249

/ PGZ

  

Leonardo i Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (PGZ) podpisały List Intencyjny określający zasady współpracy w ramach programu AW249 – najnowszego śmigłowca bojowego obecnie będącego na etapie prac projektowych — mającego zaspokoić zapotrzebowanie Wojska Polskiego na nowy śmigłowiec bojowy.

W podpisanym Liście Intencyjnym spółki Leonardo i PGZ formułują zasady przyszłej współpracy w zakresie tak różnych działań, jak projektowanie, produkcja, montaż końcowy, sprzedaż oraz wsparcie posprzedażne śmigłowca AW249.

Dokument potwierdza zainteresowanie PGZ oraz Leonardo rozwojem oraz produkcją nowego śmigłowca bojowego, tworzonego na potrzeby armii włoskiej, oraz jego polskiego wariantu w ramach programu „Kruk”.

Dzięki tej współpracy polski przemysł obronny będzie miał wyjątkową okazję uczestniczenia w programie rozwoju zupełnie nowego śmigłowca, stanowiącego jednocześnie wkład w plan modernizacji polskich sił zbrojnych w postaci nowej, supernowoczesnej platformy.

Ta umowa to kamień milowy w historii współpracy włoskiego i polskiego przemysłu obronnego, włączający polski przemysł w najważniejszy obecnie program rozwoju śmigłowca bojowego. Grupa Leonardo – za pośrednictwem spółki PZL-Świdnik – współpracuje od lat z polskim Ministerstwem Obrony Narodowej, a ta umowa otwiera nowe możliwości zaangażowania się w rozwój programu Kruk, dzięki czemu możemy wspólnie z PGZ budować przyszłość polskiego przemysłu obronnego

— powiedział Gian Piero Cutillo, Dyrektor Zarządzający Leonardo Helicopters. 

Dzisiejsze porozumienie otwiera nowe możliwości przed spółkami PGZ specjalizującymi się w lotnictwie. Współpraca z włoskim przemysłem we wspólnym opracowywaniu rozwiązań dla naszych sił zbrojnych w ramach programu „Kruk” pozwoli nam poszerzyć kompetencje oraz włączyć nasze spółki – w ścisłej współpracy z należącymi do Grupy Leonardo zakładami lotniczymi PZL-Świdnik – w program AW249. Ten zaawansowany technologicznie projekt, prowadzony przez Grupę Leonardo, będzie promowany także na rynkach całego świata

— dodał Jakub Skiba, Prezes PGZ S.A. 

AW249 będzie zawierał wszystkie najnowsze rozwiązania technologiczne w swoim segmencie rynkowym i będzie czerpać z wieloletniego doświadczenia zebranego dzięki śmigłowcowi AW129, a także z know-how Grupy Leonardo w tym konkretnym sektorze przemysłu śmigłowcowego.

Śmigłowiec AW249 o maksymalnej masie startowej kat. 7-8 ton i ładowności powyżej 1800 kg będzie charakteryzował się szybkością i długotrwałością lotu pozwalającą na przetrwanie w najtrudniejszych warunkach, podczas realizacji zadań z zakresu wsparcia powietrznego oraz zbrojnej eskorty. AW249 będzie dysponował najnowocześniejszymi systemami komunikacji i kierowania misją na polu walki; system realizacji misji będzie w stanie zarządzać i kierować bezzałogowymi statkami powietrznymi, a także zapewni szereg elementów poprawiających świadomość sytuacyjną, tym samym zmniejszając obciążenie pilota pracą i poprawiając bezpieczeństwo. Dodatkowo, dzięki zaawansowanym technologiom oraz zastosowaniu specjalnej filozofii projektowej, AW249 – w porównaniu z poprzednią generacją śmigłowców – pod wieloma względami przyniesie oszczędności w kosztach eksploatacji.

Poza działkiem zamontowanym w wieżyczce AW249 będzie charakteryzował się elastycznym systemem uzbrojenia, tworzonym przez sześć zasobników zamontowanych na skrzydłach, dzięki którym będzie przenosił różne kombinacje pocisków powietrze-ziemia lub powietrze-powietrze, jak również rakiet niekierowanych/kierowanych lub zewnętrznych zbiorników paliwa. Dwa silniki o dużej mocy pozwolą maszynie działać w każdych warunkach klimatycznych i środowiskach (w upale i mrozie, na dużych wysokościach oraz w środowisku morskim).

Leonardo i PGZ od dawna już prowadzą dialog w zakresie rozwoju przemysłu obronnego oraz kwestii bezpieczeństwa, a w 2016, 2017 i 2018 podpisały szereg umów o współpracy. Celem tych porozumień jest umocnienie kooperacji między PGZ a Grupą Leonardo, w szczególności w dziedzinie dostaw śmigłowców oferowanych przez Leonardo polskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej. Jeśli oferta Leonardo zostanie wybrana przez polskie MON w nowych przetargach śmigłowcowych, spółki PGZ będą uczestniczyć w produkcji oraz serwisowaniu tych maszyn.

Grupa Leonardo podpisała wieloletni kontrakt z włoskim Ministerstwem Obrony Narodowej w styczniu 2017 r.; ma on na celu spełnienie wymagań armii włoskiej w zakresie programu zastąpienia nowymi maszynami obecnej floty śmigłowców AW129, które mają zostać wycofane po 35 latach służby do 2026 r. Umowa ta umożliwi wprowadzenie na rynek jeszcze bardziej zaawansowanego technologicznie produktu, o lepszych osiągach i niższych kosztach utrzymania, aby sprostać nowemu zapotrzebowaniu w ramach scenariuszy operacyjnych na kolejne 30 lat.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PGZ
Tagi

Wczytuję komentarze...

Kierowco – nie daj się zaskoczyć zimie!

Zima / swietokrzyska.policja.gov.pl

  

Pogoda tegorocznej jesieni jest wyjątkowo sprzyjająca dla kierowców. Jednak wszystko wskazuje na to, że w najbliższych dniach ulegnie ona pogorszeniu, a temperatury nocą spadną poniżej zera. To już ostatni moment, aby przygotować nasze samochody do zimy. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Na co należy zwrócić uwagę?

O konieczności oczyszczenia szyb samochodowych oraz sprawnym oświetleniu mówią jasno przepisy. Z kolei zmianę opon na zimowe czy korzystanie z płynów zimowych do spryskiwaczy przepisy jednoznacznie nie regulują. Jednak zarówno stosowanie się do prawa jak i zaleceń jest niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Warto wymienić opony na zimowe, gdyż przy temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza mają znacznie lepsze parametry jeśli chodzi o drogę hamowania. Ponadto nieporównywalnie lepiej prowadzi się auto z takim ogumieniem na ośnieżonej nawierzchni czy na błocie pośniegowym. Z kolei zimowy płyn do spryskiwaczy lepiej oczyszcza szybę przy temperaturach ujemnych i co ważne – nie zamarza. Sprawne i prawidłowo ustawione oświetlenie gwarantuje nam dużo lepszą widoczność, co jest niezwykle istotne w czasie, gdy większą część doby panuje mrok. Takiej regulacji z pewnością możemy dokonać na stacji diagnostycznej. Odśnieżone i oczyszczone z lodu szyby czołowe i boczne mają decydujący wpływ na widoczność i odpowiednio wczesne, a zatem bezpieczne wykonywanie manewrów. Ponadto uchronić nas może przez spowodowaniem kolizji lub choćby mandatem karnym. Bardzo praktyczna w tym zakresie może okazać się specjalna mata, którą możemy kupić w większości marketów i w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Na bezpieczeństwie nie należy oszczędzać. Tym bardziej, że opisane akcesoria (sprawne żarówki, skrobaczki, maty czy płyny zimowe) można kupić w większości sklepów i stacji benzynowych. Ich koszt z pewnością dużo niższy, niż naprawa uszkodzonego w trakcie kolizji auta lub mandat karny za niestosowanie się do przepisów.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl