Jak często korzystamy z internetu? Co robimy w sieci?

/ pixabay.com

  

66 proc. dorosłych Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z internetu: stron internetowych, poczty e-mail, komunikatora internetowego... W ostatnich latach liczba użytkowników internetu jest stabilna - wynika z sondażu CBOS.

Jak zaznacza Centrum Badania Opinii Społecznej, o obecności online decyduje przede wszystkim wiek. Powszechnie z sieci korzystają młodsi badani w wieku od 18 do 34 lat, a także większość osób w wieku 35–54 lata.

Przeciętny deklarowany czas spędzany online w tygodniu to 13 godzin i - jak zauważa CBOS - od ośmiu lat w zasadzie się nie zmienia. Więcej czasu niż inni spędzają w sieci najmłodsi internauci, natomiast krócej niż przeciętnie są tam użytkownicy mający 45 lat i więcej. Poza tym minimalnie dłuższą obecność w sieci deklarują mężczyźni niż kobiety (średnie wynoszą odpowiednio: 14,41 i 11,96 godz.).

Niemal wszyscy użytkownicy internetu (99 proc.) korzystają z niego w domu. Połowa (50 proc.) łączy się z siecią również w szkole lub pracy, nieliczni (3 proc.) – w kawiarenkach internetowych. Prawie jedna trzecia (31 proc.) korzysta z internetu także w innych miejscach.

88 proc. korzystających z internetu łączy się z siecią bezprzewodowo – poprzez smartfon, tablet lub laptop.

- W pierwszej połowie obecnej dekady obserwowaliśmy dynamiczny wzrost odsetka użytkowników mobilnych. W ciągu ostatnich trzech lat ich liczba zmienia się w niewielkim stopniu - czytamy w komentarzu do badania.

Połowie Polaków zdarzyło się robić zakupy przez internet (51 proc.), a jednej czwartej (24 proc.) sprzedawać coś w ten sposób. Artykuły najchętniej kupowane za pośrednictwem sieci to przede wszystkim odzież i obuwie. W dalszej kolejności są to zabawki i inne artykuły dziecięce, sprzęt elektroniczny, książki, kosmetyki, artykuły motoryzacyjne, a także sprzęt sportowy. Do rzadziej kupowanych należą bilety na pociąg, autobus lub samolot, lekarstwa, dostęp do usług lub treści, żywność oraz multimedia.

Niektórzy wymieniali jeszcze produkty z innych kategorii, m.in. elementy wyposażenia mieszkania lub wystroju wnętrz, materiały budowlane, elementy eksploatacyjne do urządzeń, artykuły ogrodnicze, artykuły dla zwierząt, instrumenty muzyczne, biżuterię, a także opłacili w ten sposób hotel oraz bilety na koncert, do kina, teatru lub na mecz.

Dużą popularnością – w ostatnich latach stabilną – cieszy się bankowość elektroniczna. Obsługujący swoje konto bankowe przez internet stanowią dwie trzecie użytkowników sieci (66 proc. korzystających z internetu, czyli 42 proc. ogółu dorosłych). Częściej niż przeciętnie są to osoby w wieku od 25 do 44 lat, z wyższym wykształceniem, z gospodarstw domowych o dochodach co najmniej 2500 zł na osobę.

Pobieranie z sieci darmowych programów, muzyki i filmów deklaruje niemal co czwarty internauta (23 proc. internautów, czyli 15 proc. ogółu badanych), a korzystanie z usług lub treści dostępnych za opłatą 13 proc. (8 proc. ogółu badanych).

Gazety i czasopisma w internecie czyta jedna trzecia dorosłych (33 proc.), czyli połowa korzystających z sieci (52 proc.). Także jedna trzecia dorosłych (33 proc., czyli 52 proc. korzystających z sieci) ogląda online telewizję, filmy, seriale lub inne materiały wideo. Słuchanie radia przez internet deklaruje co szósty dorosły (16 proc., czyli 25 proc. korzystających z sieci).

Zrobione przez siebie zdjęcia lub filmy zamieszczał online w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie co czwarty internauta (26 proc., czyli 17 proc. ogółu dorosłych). Blogi czyta jedna piąta dorosłych (19 proc.), czyli około jednej trzeciej korzystających z internetu (30 proc.). Z kolei bloga lub własną stronę prowadzi co dwudziesty internauta (5 proc.).

W miesiącu poprzedzającym badanie kontaktowało się ze znajomymi przez komunikator ponad dwie trzecie korzystających z internetu (68 proc., czyli 43 proc. ogółu dorosłych). Rozmowy telefoniczne przez aplikacje internetowe prowadzi niemal jedna trzecia internautów (31 proc., czyli jedna piąta ogółu dorosłych). Co trzeci użytkownik (32 proc., czyli 20 proc. ogółu badanych) pisał w ostatnim miesiącu na forach dyskusyjnych lub w serwisach społecznościowych.

W miesiącu poprzedzającym badanie online w gry z innymi użytkownikami grało 14 proc. internautów, czyli 9 proc. ogółu dorosłych, a transmisje online realizowane i nadawane na żywo przez innych internautów oglądała jedna szósta dorosłych (16 proc., czyli jedna czwarta internautów).

Dwie trzecie użytkowników internetu (65 proc.), tj. dwie piąte ogółu dorosłych (42 proc.), jest zarejestrowanych w jakimś serwisie społecznościowym. Zdecydowana większość z nich (85 proc.) przeglądała zawartość jakiegoś serwisu społecznościowego w miesiącu poprzedzającym badanie.

Duża część użytkowników internetu korzysta z towarzyskich funkcji serwisów społecznościowych. Za ich pośrednictwem utrzymują kontakty ze znajomymi (57 proc.), odnawiają znajomości (35 proc.), rzadziej zaś nawiązują nowe (18 proc.). Na poznawanie nowych osób i odnawianie dawnych znajomości bardziej nastawieni są mężczyźni niż kobiety, natomiast kobiety częściej deklarują zamiar utrzymywania za pośrednictwem serwisów kontaktu ze znajomymi. Ponadto nawiązywanie nowych kontaktów w większym stopniu interesuje młodszych, zwłaszcza najmłodszych, badanych. Wszystkie te zastosowania serwisów społecznościowych częściej niż przeciętnie wskazują mieszkańcy wsi, a rzadziej – największych miast.

Ponad dwie piąte internautów (43 proc.) wykorzystuje serwisy społecznościowe do odbioru treści: słuchania muzyki, oglądania filmów lub zdjęć, czytania tekstów. Co czwarty (26 proc.) sam zamieszcza tam tego typu materiały. Porównywalny odsetek internautów (27 proc.) wykorzystuje serwisy społecznościowe jako miejsce do rozmawiania, wypowiadania się, komentowania. Wszystkie te rodzaje aktywności są zauważalnie częstsze niż przeciętnie wśród najmłodszych. Wykorzystywanie serwisów społecznościowych do odbioru treści i wypowiadania się częściej wskazują mężczyźni niż kobiety.

Najmniej popularnym zastosowaniem serwisów społecznościowych są sprawy związane z pracą. Szuka jej za ich pośrednictwem jedna piąta korzystających z internetu (19 proc.) i tyle samo (19 proc.) nawiązuje dzięki nim znajomości zawodowe i biznesowe.

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Cynizm będzie słono kosztować. Rodzinna Millerów pozwała Ringier Axel Springer

/ Tomasz Hamrat/Gazeta Polska

  

Przeprosin na pierwszej stronie „Faktu” oraz w sumie 1,5 miliona złotych zadośćuczynienia od wydawnictwa Ringier Axel Springer za wyrządzoną krzywdę żąda były premier Leszek Miller wraz rodziną – swoją żoną Aleksandrą i wnuczką Moniką.

Pozew o ochronę dóbr osobistych przeciwko wydawnictwu Ringier Axel Springer w związku z artykułem opublikowanym w dzienniku „Fakt” na temat śmierci syna Millera został złożony w czwartek w Sądzie Okręgowy w Warszawie – poinformował PAP mecenas Artur Wdowczyk, który z Karolem Świątkowskim reprezentują rodzinę Millerów.

Przeprosiny mają mieć format A4 czyli zajmować całą pierwszą stronę gazety. Dziennik „Fakt” ma przeprosić każdą osobę oddzielnie – Leszka, Aleksandrę i Monikę Millerów. Przeprosiny dla każdego z nich mają być publikowane na „jedynce” przez dwa dni. Oznacza to, że gazeta musiałaby drukować je w 6 kolejnych wydaniach. Poza tym każda z pozywających osób żąda od wydawnictwa po 500 tysięcy złotych, czyli w sumie 1,5 miliona złotych odszkodowania.

CZYTAJ WIĘCEJ: Mocny list Leszka Millera do wydawcy "Faktu". Chodzi o skandaliczną okładkę dziennika

1 września tego roku w „Fakcie” ukazał się artykuł zatytułowany „Ojciec wybrał politykę, a syn sznur”. Napisano w nim, że „depresja, problem z alkoholem i rozpad małżeństwa zabiło jedynego syna Leszka Millera”. Publikacja spotkała się z falą krytyki w mediach i zaowocowała rezygnacją redaktora naczelnego dziennika Fakt, Roberta Felusia, przyjętą przez zarząd Ringier Axel Springer Polska.

Leszek Miller jr. zmarł 27 sierpnia. Prokurator Łukasz Łapczyński z Prokuratury Okręgowej w Warszawie poinformował wówczas, że wstępne ustalenia wskazują na to, że syn byłego premiera popełnił samobójstwo. Artykuł ukazał się w „Fakcie” 1 września w dniu pogrzebu.

 

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl