Pociągi retro rozpoczynają kursy po najpiękniejszych trasach Małopolski

/ Pablojaju

Inauguracyjny przejazd pociągu retro w ramach tegorocznej edycji projektu "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" odbył się na trasie Kasina Wielka - Mszana Dolna. Zaplanowano 46 kursów zabytkowych składów po najpiękniejszych trasach regionu.

Władze województwa przeznaczyły na organizację przejazdów 400 tys. zł w ramach konkursu z dziedziny turystyki "Małopolska Gościnna". Na organizatora przedsięwzięcia wybrano - podobnie jak w latach poprzednich - Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei we współpracy ze Skansenem Taboru Kolejowego w Chabówce, największą tego typu placówką w Polsce.

„Projekt ma na celu promocję atrakcji turystycznych Małopolski poprzez organizację przejazdów historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z programem dodatkowych atrakcji”

- zaznaczył Łukasz Wideł, wiceprezes Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Inauguracja sezonu odbyła się na najwyżej położonej w Polsce stacji kolejowej Kasina Wielka. Znajduje się ona na trasie ponad 130-letniej dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, która uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce i w Europie.

Pierwszy ogólnodostępny kurs pociągu retro w ramach "Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej" wyruszy w sobotę z Chabówki przez Suchą Beskidzką do Żywca i Węgierskiej Górki, leżących już na terenie woj. śląskiego.

W ramach czwartej edycji projektu "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej" zaplanowano w ciągu roku 46 kursów pociągów retro po najpiękniejszych trasach kolejowych.

Projekt obejmuje ogólnodostępne przejazdy historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z atrakcjami na pokładzie pociągów oraz podczas postojów na poszczególnych stacjach i przystankach. W programie przejazdów przewidziano m.in: zwiedzanie lokalnych atrakcji turystycznych, pikniki peronowe, występy zespołów muzycznych, stoiska kulinarne czy też plenerowe rekonstrukcje historyczne. Przejazdy są biletowane i odpłatne, skierowane do turystów odwiedzających region i mieszkańców Małopolski.

Historyczne składy pociągów parowych z początku XX w. zawitają m.in. do takich miejscowości, jak: Piwniczna, Muszyna, Krynica-Zdrój, Gorlice, Biecz, Wadowice, Andrychów, Tarnów czy Zakopane. Ostatni kurs zaplanowano na 9 grudnia.

Część tras skorelowano z wydarzeniami rocznicowymi i promocyjnymi, które będą odbywać się na terenie regionu, w szczególności związanymi z obchodami jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Według organizatorów, rozkład jazdy pociągów historycznych ułożono też w oparciu o przewidywane zamknięcia torowe z powodu licznych modernizacji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Małopolsce w 2018 roku. Szczegółowe programy przejazdów oraz rezerwacje miejsc są dostępne na stronie www.kolejegalicyjskie.pl.

W zeszłym roku z przejazdów w ramach projektu skorzystało blisko 11 tys. podróżnych, którzy pokonali łącznie 3,3 tys. km liniami kolejowymi biegnącymi przez województwo. Odbyły się 42 przejazdy zabytkowych składów najbardziej malowniczymi trasami regionu.

Zabytkowy tabor z Chabówki gościł m.in. w Krakowie, Wieliczce, Tarnowie, Tuchowie, Stróżach, Bieczu, Gorlicach, Nowym Sączu, Krynicy, Zakopanem, Żywcu, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Wadowicach.

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Kraje Grupy Wyszehradzka są solidarne. Polska i Słowacja myślą identycznie ws. budżetu UE

/ Kancelaria Premiera \ flickr.com

Rozmawialiśmy o wieloletnich ramach finansowych, co do których Polska i Słowacja myślą praktycznie identycznie, o przyszłości funduszu spójności, o kierunkach inwestycji związanych z budżetem UE - podkreślił premier Mateusz Morawiecki po dzisiejszym spotkaniu w Warszawie z premierem Słowacji Peterem Pellegrinim.

Morawiecki wyraził radość z bardzo dobrej „współpracy na wielu polach” ze Słowacją, m.in. gospodarczej i handlowej.

Polska i Słowacja to ważni partnerzy handlowi dla siebie. My zwykle cenimy sobie tę rosnącą wymianę handlową, cieszymy się ze współpracy na polu turystycznym, kulturalnym, wymiany studentów. To są wszystko bardzo ważne akcenty, które pogłębiają naszą strukturalną i strategiczną współpracę pomiędzy Republiką Słowacką a Polską

- mówił szef polskiego rządu.

Morawiecki poinformował też, że podczas spotkania rozmawiał z premierem Słowacji na „wielu bardzo kluczowych tematów”.

Rozmawialiśmy o wieloletnich ramach finansowych, co do których Polska i Słowacja myślą praktycznie identycznie o przyszłości funduszu spójności, o funduszach regionalnych, o przyszłych głównych kierunkach inwestycji związanych z budżetem UE

- podkreślił premier.

Jak dodał podczas spotkania rozmawiano także o współpracy w ramach NATO. 

Cieszymy się z tego, że jest coraz bardziej pogłębiona współpraca między Polską a Słowacją w obszarze obronnym

- podkreślił szef polskiego rządu.

Na wspólnej konferencji prasowej, Morawiecki oświadczył, że Polska i Słowacja to kraje, które w pełni wspierają integrację europejską.

W tym kontekście chcemy zaznaczyć, że kraje Europy Środkowej od 14 lat są krajami członkowskimi UE. Jeszcze daleko nam do względnego wyrównania poziomu życia, PKB na głowę mieszkańca, czy chociażby poziomu infrastruktury do Europy Zachodniej, która po II wojnie światowej mogła się rozwijać bez przeszkód

 - zauważył szef polskiego rządu.

Innym tematem rozmów - jak mówił premier - była sytuacja małych i średnich firm w UE, a także swoboda świadczenia usług.

To jest ta swoboda traktatowa, pochodząca z Traktatów Rzymskich, która pozostawia bardzo wiele do życzenia. My chcemy zaznaczyć naszą mocną pozycję Europy Środkowej i Wschodniej również w tym obszarze, chcemy, żeby nasze firmy transportowe, logistyczne, budowlane były traktowane w sposób uczciwy, jednakowy, tak jak my traktujemy towary i usługi z krajów zachodnich u nas

 - podkreślił.

Premierzy Polski i Słowacji zgodzili się także - podkreślił Morawiecki - w temacie budowy gazociągu Nord Stream II.

Nie chcemy dalszej monopolizacji relacji gazowych. To jest bardzo ważny surowiec energetyczny, który musi być poddany ustawodawstwu unijnemu, to po pierwsze. Po drugie, dywersyfikacja źródeł dostaw gazu jest ważnym, strategicznym tematem zarówno dla Polski, jak i dla Słowacji

- mówił.

Źródło: PAP, niezalena.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl