Tyle czekolady rocznie zjada statystyczny Polak. W ciągu ostatnich lat spożycie znacząco wzrosło

/ Films42

12 kwietnia przypada Światowy Dzień Czekolady. W ostatnich latach w Polsce wzrosła konsumpcja czekolady i wyrobów czekoladowych, w 2016 r. statystyczny Polak zjadł ich ok. 6,3 kg, czyli o ok. 30 proc. więcej niż w 2011 r. - wskazują analitycy Banku BGŻ BNP Paribas.

Szczególny wzrost zainteresowania czekoladą zaobserwowano w gospodarstwach domowych. W ciągu trzech lat jej spożycie w przeliczeniu na jedną osobę zwiększyło się o 1/3 - do 2,4 kg rocznie, a w okresie pięciu lat wzrosło aż o 122 proc.

Spożycie czekolady i wyrobów czekoladowych, w których skład wchodzą też m.in. batony i cukierki czekoladowe, w gospodarstwach domowych jest związane z uzyskiwanymi dochodami. W 2016 r. w grupie 20 proc. gospodarstw o najniższych dochodach spożycie tych produktów wyniosło 1,68 kg na osobę rocznie, podczas gdy w grupie 20 proc. gospodarstw o najwyższych dochodach ukształtowało się na poziomie blisko dwukrotnie większym.

"Czekolada i wyroby czekoladowe są jednymi z produktów żywnościowych, które najsilniej reagują na zmiany poziomu dochodów w gospodarstwach domowych. W latach 2012-2016 przeciętny dochód rozporządzalny w gospodarstwach domowych zwiększył się o 19,4 proc., co było jednym z powodów, dla których spożycie czekolady i wyrobów czekoladowych tak dynamicznie wzrosło" – tłumaczy analityk rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas Paweł Wyrzykowski.

Według przytoczonych przez eksperta danych GUS, w ubiegłym roku w dużych zakładach wyprodukowano 247 tys. ton czekolady (łącznie z białą), czyli o 16 proc. więcej niż pięć lat wcześniej. Warto zauważyć, że coraz większa część produkowanej w Polsce czekolady trafia na rynki zagraniczne. Według danych Eurostatu w 2017 r. Polska była piątym największym eksporterem czekolady w Unii Europejskiej. W ub.r. z naszego kraju wywieziono 115,3 tys. ton czekolady, podczas gdy w 2012 r. było to 77,3 tys. ton.

W 2017 r. czekolada z Polski trafiła na rynki 111 krajów, a 37 proc. wolumenu tego produktu sprzedano do naszych sąsiadów, w tym przede wszystkim do Niemiec (18,7 tys. t) i do Czech (8,9 tys. t). Znaczącym rynkiem zbytu była również Wielka Brytania, gdzie wywieziono 12,1 tys. t tego produktu.

Jednak Polska wciąż więcej czekolady importuje niż sprzedaje jej zagranicę. W 2017 r. import wyniósł 128,1 tys. ton i był o 71 proc. większy niż w 2012 r. Prawie 1/3 sprowadzonej do Polski czekolady pochodzi z Niemiec (40,8 tys. t). Drugim największym dostawcą do naszego kraju są Włochy (14,2 tys. t), a trzecim Holandia, skąd zakupiono 12,0 tys. ton.

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Faktoring pomoże w inwestycji

Fotolia

Prowadząc firmę, mamy do dyspozycji kilka możliwości finansowania jej działalności. W ostatnim czasie dynamicznie rośnie liczba firm korzystających z faktoringu, lecz na pozycji lidera wciąż pozostaje kredyt.

Z kredytu korzysta 20,6 proc. przedsiębiorców, a 11,4 proc. z nich wykorzystuje limit na koncie firmowym. Takie dane prezentuje raport „Finansowanie działalności przez MŚP w Polsce”, przygotowany na zlecenie Narodowego Funduszu Gwarancyjnego. Popularność faktoringu zwiększa się jednak błyskawicznie – obecnie 5,6 proc. mikro, małych i średnich firm finansuje bieżącą działalność właśnie w ten sposób. Co ciekawe, posługują się nim także przy realizacji inwestycji, dzięki czemu w ostatnim czasie liczba korzystających z tego sposobu finansowania podwoiła się (w poprzednim badaniu korzystanie z faktoringu deklarowało 2,8 proc. respondentów). To wygodne narzędzie dla MŚP – przedsiębiorca korzystający z faktoringu otrzymuje pieniądze z wystawionych faktur szybciej, ponieważ wypłaca je instytucja finansowa oferująca faktoring. Właściciel nie musi się martwić o bieżącą płynność finansową swojego przedsiębiorstwa. Co więcej, faktoring gwarantuje regularny i systematyczny nadzór nad kontrahentami, a także przejęcie ryzyka niewypłacalności klienta przedsiębiorcy przez firmę faktoringową.

Zalety faktoringu i leasingu

W Polsce faktoring oferują głównie banki – wykupują one nieprzeterminowane wierzytelności finansowe, które powstały w obrocie krajowym pomiędzy faktorantem, czyli dostawcą towarów lub usług, a ich odbiorcą. W ten sposób odbiorca towarów lub usług staje się dłużnikiem faktora i właśnie jemu bezpośrednio spłaca swoje zobowiązania, wynikające z wcześniej zawartej umowy.
Przedsiębiorcy częściej i chętniej sięgają po faktoring, ponieważ w ostatnim czasie znacznie poprawiła się oferta firm faktoringowych. Poza tym nie ma tu bariery, która czasami jest przeszkodą w rozwoju biznesu, polegającej na inwestowaniu pożyczonych pieniędzy. Przy faktoringu przedsiębiorca de facto otrzymuje od faktora swoje już zarobione pieniądze, nie jest to więc rozwój na kredyt.
Inwestując w środki trwałe, np. maszyny produkcyjne, wygodniej jest jednak skorzystać z leasingu. Maszyny, auta, sprzęt czy meble są wtedy zabezpieczeniem finansowania, a Motoleasingobiorca nie musi angażować zbyt dużego kapitału i może odliczyć VAT.
Jeśli skorzystamy z leasingu operacyjnego, rata leasingowa będzie kosztem uzyskania przychodu w firmie. Po zakończeniu umowy możemy wykupić przedmiot umowy za określoną cenę, powiększoną o podatek VAT, nie amortyzujemy sprzętu. W leasingu finansowym amortyzacja przeniesiona jest na leasingobiorcę, co pozwala regulować koszty i dochody. Leasing finansowy porównać można do kredytu, gdzie pożyczanym środkiem nie są pieniądze, a konkretny środek trwały.

Minimum formalności dla leasingobiorców

Polscy przedsiębiorcy ciągle najchętniej biorą w leasing pojazdy – w 49 proc. są to auta osobowe, a w 15,5 proc. samochody ciężarowe i dostawcze, w dalszej kolejności: urządzenia przemysłowe, w tym maszyny rolnicze, sprzęt budowlany, maszyny wykorzystywane do produkcji tworzyw sztucznych, obróbki metali czy dla przemysłu spożywczego. Nowością jest leasing nieruchomości, głównie pod handel i usługi, ale także budynków przemysłowych. Leasinguje się też oczywiście komputery i nowoczesny sprzęt biurowy. Formalności z reguły załatwimy bardzo szybko, ponieważ banki oferują uproszczone procedury przy udzielaniu leasingu i gwarantują szybką decyzję. Co ważne, sfinansują nasz zakup w 100 proc.

Kredyt – główne źródło finansowania

Faktoring i leasing to bardzo ważne narzędzia finansowania przedsiębiorstwa. Głównym źródłem finansowego wspomagania firmy pozostaje jednak kredyt. Z badań rynkowych PwC wynika, że z bankowych produktów kredytowych korzysta dziś już około 40 proc. przedsiębiorstw, podczas gdy jeszcze kilka lat było ich ok. 20–30 proc. Dodatkowo kolejne 15 proc. firm bierze pod uwagę taką możliwość.
Kredyt bankowy poprawia płynność przedsiębiorstwa, zwiększa bezpieczeństwo prowadzonego biznesu, umożliwia bycie wiarygodnym partnerem biznesowym dla swoich kontrahentów. Poza tym to często najlepsza opcja, aby zrealizować zaplanowane inwestycje i natychmiast zareagować na pojawiającą się okazję biznesową.
Banki proponują dziś bardzo szeroką ofertę kredytową w wielu walutach i na dowolny cel. Bardzo przydatne są też kredyty w rachunku bieżącym sięgające nawet 500 tys. zł. Ich zaletą jest fakt, że bank nie wymaga prognoz finansowych ani biznesplanu.

Korzystnie dla przedsiębiorców

– Staramy się sprostać oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy realizują sprzedaż z odroczonym terminem płatności do grupy stałych kontrahentów, dlatego wprowadziliśmy faktoring MICRO – mówi Maciej Surdyk, wiceprezes zarządu Alior Banku. – Propozycja skierowana jest do podmiotów, których roczne obroty nie przekraczają 5 mln zł, choć dopuszczamy w ramach tej oferty finansowanie podmiotów o nieco wyższych obrotach. Przyznajemy do 500 tys. zł limitu, maksymalna kwota sublimitu na kontrahenta nie może przekroczyć 100 tys. zł, a liczba odbiorców objętych umową nie może być niższa niż 4 firmy. Bank przyjmuje do finansowania faktury, w których kredyt kupiecki nie przekracza 90 dni. Do skorzystania z naszej oferty powinna zachęcić przedsiębiorców przede wszystkim cena, która jest porównywalna z kosztem kredytu, brak zabezpieczeń, szybki dostęp do środków i łatwość korzystania z limitu. Po podpisaniu umowy i przyznaniu sublimitów faktorant prezentuje faktury do finansowania za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej. Korzystanie z faktoringu ma dla klientów jeszcze jedną zaletę. Bank nie pyta, na co faktorant wykorzysta środki otrzymane z tytułu zbycia wierzytelności handlowej. Mając na uwadze zmieniające się otoczenie prawne oraz naszą strategię „Cyfrowego buntownika”, dążymy do stworzenia w pełni automatycznego procesu, dzięki któremu firmy mające do sfinansowania wierzytelności będą mogły szybko otrzymać gotówkę z tytułu wpływu zaplanowanego za 30–90 dni – dodaje Maciej Surdyk.

Artykuł powstał przy współpracy z Alior Bankiem.

Źródło: niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl