Polski E-BUS dołącza do projektu „bezemisyjny transport publiczny”

/ StockSnap; pixabay.com / Creative Commons CC0

  

Konsorcjum „Polski E-BUS” przystępuje do programu NCBiR. Ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju program wsparcia bezemisyjnego transportu to jedna z największych tego typu inicjatyw na świecie. Dzięki niej ponad 1000 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast do 2023 roku. Wszystko to w ramach projektu „Bezemisyjny transport publiczny”.

W programie NCBiR stosuje się nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów. W taką formułę współpracy doskonale wpisuje się projekt nowego w pełni polskiego autobusu elektrycznego, który będzie pojazdem modułowym z możliwością wymienności rożnych rodzajów magazynów energii. Kolejną innowacją będzie możliwość jazdy autonomicznej na poziomie 3 SAE co najmniej w obrębie zajezdni, co uczyni go produktem konkurencyjnym na światowych rynkach. Jego pomysłodawcą i inicjatorem jest konsorcjum „Polski E-Bus” zrzeszające firmy zainteresowane produkcją autobusu elektrycznego.

- Chcemy, aby pojazdy powstałe w ramach tego projektu  były innowacyjne i zaawansowane technologicznie. Czeka nas nie tylko rewolucja związana z rodzajem napędu, ale również rewolucja zarządzania miejską flotą autobusów. Co najważniejsze, przygotowywany model autobusu będzie wyrazem polskiej myśli technologicznej. To będzie wizytówka polskiej przedsiębiorczości – wyjaśnia Marek Pol, prezes zarządu spółki Ursus Bus, która jest liderem projektu.

Konsorcjum „Polski E-BUS” przystąpi do  programu w rozszerzonym składzie, gdyż do dotychczasowych firm wchodzących w skład konsorcjum dołączył kolejny podmiot - ITM Poland. Spółka będzie odpowiadać za rozwiązania technologiczne, wpływające na optymalizację kosztów eksploatacyjnych pojazdu. Dzisiejsze technologie pozwalają na stałe monitorowanie systemów funkcjonujących w autobusach. Ciągły monitoring umożliwi optymalizacje zużycia paliwa lub energii, co zmniejsza koszty eksploatacji autobusu. Kierowcy mają bieżący dostęp do najważniejszych informacji i dzięki temu wiedzą, w jaki sposób najefektywniej prowadzić pojazd. Natomiast właściciele taborów mogą skutecznie zarządzać całą flotą i optymalizować koszty.

- Odpowiedni monitoring pracy silnika i warunków panujących na drodze pozwala wybrać optymalny tryb jazdy, tak aby ograniczyć nadmierne zużycie energii. Kierowca mając dostęp do dużej ilości danych będzie w stanie modelować pracę autobusu tak, aby jego funkcjonowanie było jak najbardziej ekonomiczne. Wprowadzane rozwiązania pozwolą zmniejszyć ilość środków przeznaczanych na komunikację miejską, a są to środki publiczne gromadzone przez nas wszystkich – mówi Piotr Olesiński Prezes Zarządu firmy ITM Poland.

Skutkiem prowadzonych prac w ramach programu NCBiR będzie opracowanie i dostarczenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów kategorii M3, w kategoriach długości 10m, 12m, 18m. Każdy pojazd musi być nowy i dopuszczony do ruchu drogowego oraz posiadać możliwość ładowania prądem zmiennymi i stałym wg standardu Combined Charging System. Szacowana wartość projektu to 2 308 700 000.00 zł.
 
 
 

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, swiezabazylia.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Dziś do północy zgłaszamy kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów

/ Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska

  

Dziś o północy mija termin rejestrowania kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Swoich kandydatów mogą zgłaszać tylko te komitety, które zarejestrowały listy w wyborach do rad w co najmniej połowie okręgów wyborczych w danej gminie.

W jesiennych wyborach wybierzemy blisko 2,5 tys. włodarzy: 1548 wójtów, 822 burmistrzów i 107 prezydentów miast.

Prawo startu w wyborach mają tylko obywatele polscy wpisani do stałego rejestru wyborców na terenie jednej z gmin na obszarze Polski (w rejestrze wyborców znajdują się osoby zameldowane na danym terenie i te, które udokumentowały swój pobyt na terenie danej gminy). Każdy kandydat urodzony przed 1 sierpnia 1972 r. musi ponadto złożyć oświadczenie lustracyjne.

Każdy komitet może zgłosić w danej gminie tylko jednego kandydata. Także kandydat na wójta (burmistrza czy prezydenta) może startować na tę funkcję tylko w jednej gminie. Prawo nie zakazuje natomiast kandydatowi na wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jednoczesnego startu na radnego gminy, ale tylko tej, w której kandyduje na wójta. Jeśli kandydat wygra wybory na wójta i zdobędzie także mandat radnego, wówczas mandat radnego automatycznie wygasa.

Zgodnie z kalendarzem wyborczym, termin zgłaszania kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast mija w środę 26 września o północy. Jeśli do tego czasu w gminie nie zostanie zgłoszony żaden kandydat lub tylko jeden, gminna komisja przez rozwieszenie obwieszczeń wzywa do dodatkowych zgłoszeń. Termin zgłaszania kandydatów zostaje wówczas przedłużony o pięć dni. Jeśli mimo to żaden kandydat nie zostanie zgłoszony, wójta w tajnym głosowaniu wybiera rada gminy.

W przypadku, gdy zostanie zarejestrowany tylko jeden kandydat, wybory zostają przeprowadzone, ale za wybranego uważa się tego kandydata, który w głosowaniu uzyskał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Jeśli kandydat tej większości nie uzyska, wójta wybiera rada gminy w tajnym głosowaniu. Prawo zgłoszenia wójta ma grupa radnych stanowiąca co najmniej jedną trzecią jej składu. Jeśli rada gminy nie wybierze wójta w terminie dwóch miesięcy od dnia wyborów, premier na wniosek ministra ds. administracji wyznacza osobę, która będzie pełniła tę funkcję do końca kadencji.

Jeśli w wyborach na wójta, burmistrza i prezydenta miasta zgłoszono co najmniej dwóch kandydatów, za wybranego uważa się tego kandydata, który w głosowaniu otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.

Jeżeli żaden z kandydatów nie otrzymał więcej niż połowy ważnie oddanych głosów, czternastego dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza się ponowne głosowanie (tzw. II turę). W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę ważnie oddanych głosów. Za wybranego w II turze uważa się tego kandydata, który otrzymał więcej ważnie oddanych głosów.

Nowelizacja Kodeksu wyborczego - która weszła w życie w styczniu br. - wydłużyła kadencję wójtów, burmistrzów, prezydentów miast oraz radnych (gminy, powiatu, sejmiku wojewódzkiego) z czterech do pięciu lat. Oznacza to, że po wyborach samorządowych w 2018 r., kolejne odbędą się w 2023 r.

Nowela wprowadziła ponadto dwukadencyjność wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, która będzie liczona od tegorocznych wyborów samorządowych.

Wybory samorządowe odbędą się 21 października; druga tura głosowania odbędzie się dwa tygodnie później, 4 listopada.

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl