Korupcja w zakładzie odwadniania kopalń. Były dyrektor z zarzutami

/ Zrzut ekranu z youtube.com

  

Zarzuty przyjęcia 35 tys. zł łapówek usłyszał w środę emerytowany dyrektor Centralnego Zakładu Odwadniania Kopalń, działającego w strukturach Spółki Restrukturyzacji Kopalń (SRK). Podejrzanymi w tej sprawie są też trzej przedstawiciele firm kooperujących ze spółką.

O postawieniu zarzutów czterem osobom, zatrzymanym dziś rano przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, poinformował prok. Piotr Żak, rzecznik prasowy Śląskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Katowicach.

Trzech zatrzymanych to osoby reprezentujące firmy okołogórnicze, które wykonywały usługi na rzecz Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA w Bytomiu. Łączna osoba przekazanych przez te osoby łapówek to ponad 50 tys. zł. Czwartą osobą jest były dyrektor oddziału SRK - Centralnego Zakładu Odwadniania Kopalń; miał on przyjąć łącznie 35 tys. zł w zamian za przychylność dla kontrahentów spółki – dodał prokurator.

Wyjaśnił, że do korupcji dochodziło w latach 2016-2017.

Śląski wydział Prokuratury Krajowej nadzoruje prowadzone przez katowicką delegaturę CBA śledztwo dotyczące nieprawidłowości i korupcji w spółce restrukturyzacyjnej w minionych dwóch latach. SRK to finansowana z budżetowych dotacji spółka, zajmująca się likwidacją i zagospodarowaniem pogórniczego majątku. Jej częścią jest centralny zakład odwadniania, zajmujący się odpompowywaniem wód z dawnych podziemnych wyrobisk, by nie doszło do zalania czynnych kopalń.

Zakładem odwadniania przez lata kierował Krzysztof M. We wrześniu 2017 roku - jak dowiedziała się PAP w spółce - przeszedł na emeryturę. Przedstawiciele SRK nie komentują ostatnich zatrzymań, zapewniając jednocześnie o woli pełnej współpracy z prokuraturą w toczącym się śledztwie. Od połowy ubiegłego roku spółką kieruje nowy zarząd.

Dzisiejsze zatrzymanie było kolejnymi w toczącym się od ubiegłego roku postępowaniu - łącznie w tej sprawie zarzuty usłyszało już osiem osób, wśród nich zatrzymany w październiku zeszłego roku były wicedyrektor zakładu odwadniania. Podejrzanym grozi od sześciu miesięcy do ośmiu lat więzienia.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Metropolia formalizuje przejęcie organizacji komunikacji

Ul 3 maja Katowice / CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=289520

  

Uchwały zakładające m.in. przejęcie przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię zadań dotychczasowych organizatorów komunikacji miejskiej na jej terenie przyjęło dzisiaj zgromadzenie GZM. W efekcie od 2019 r. jedynym organizatorem ma stać się Metropolia.

Jak powiedział podczas obrad przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, to finał ponadrocznych prac związanych z przejęciem transportu przez Metropolię.

Wychodzi na to, że wszystko to, o czym mówiliśmy, uda nam się sprawnie zrealizować i od pierwszego stycznia (2019 r.) Metropolia byłaby już organizatorem transportu na swoim obszarze

- wskazał.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Od stycznia br. w całej Metropolii obowiązują m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejsce taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. GZM utworzyła też Zarząd Transportu Metropolitalnego, który przejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji od dotychczasowych organizatorów.

Obecnie, poza nowym ZTM, funkcjonuje ich w Metropolii czterech: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP), Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach (MZKP), Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), a także – odrębnie – gmina Rudziniec.

W maju br. zgromadzenie GZM przyjęło m.in. uchwały rozpoczynające przejmowanie przez GZM zadań organizowania publicznego transportu zbiorowego w gminnych przewozach pasażerskich od KZK GOP oraz MZKP i przewidujące zawarcie z tymi podmiotami stosownych porozumień.

Podczas poniedziałkowej sesji zgromadzenia GZM – ostatniej w tej kadencji samorządu – członkowie Metropolii przyjęli kolejne uchwały. Odnośnie MZKP przewidują one: przejęcie przez GZM wykonywanego dotąd przez MZKP zadania wykonywania gminnych przewozów pasażerskich i zawarcia w tej sprawie stosownego porozumienia, a także wyrażenie zgody na przeniesienie praw i obowiązków tego Związku na Metropolię.

Podobna uchwała dotyczy zgody na przeniesienie na GZM wszystkich praw i obowiązków KZK GOP. Inna uchwała przewiduje, że jednostka budżetowa Tychów – tamtejszy MZK – stanie się jednostką budżetową Metropolii.

Kolejne uchwały zakładają zawarcie porozumień między Metropolią, a leżącymi poza jej granicami gminami Żory, Rybnik, Łazy oraz Czerwionka-Leszczyny ws. organizacji przez GZM przewozów pasażerskich na ich terenie. W tym wypadku chodzi o linie dotychczasowych organizatorów z terenu Metropolii, przebiegające przez obszar samorządów spoza jej obszaru. Porozumienia umożliwią współfinansowanie przez te samorządy ww. połączeń, które będzie organizowała GZM.

Zgodnie z założeniami Metropolia docelowo przejmie wszystkie umowy, decyzje, zgody, wierzytelności, zobowiązania obecnych organizatorów. Zapewniona zostanie zatem m.in. także ciągłość dotychczasowych umów przewoźników z obecnymi organizatorami.

Przyjęte w maju pierwsze uchwały zgromadzenia Metropolii dotyczyły m.in. zgód na zawarcie przez zarząd GZM porozumień z organizatorami określających: sposób finansowania zadań, zawierania umów o świadczenie usług oraz sprawy majątkowe. Kolejnym krokiem formalnym stały się podjęte już uchwały organizatorów o zgodzie na przejęcie ich zadań przez Metropolię. Teraz zgodziła się na to Metropolia.

W całej procedurze do listopada br. dotychczasowi organizatorzy komunikacji przygotują plany finansowe, które określą przyszłoroczne składki gmin na to zadanie. Plany te powstają niezależnie – na gruncie dotychczasowego funkcjonowania poszczególnych organizatorów.

Jak sygnalizowali wcześniej przedstawiciele ZTM z jednej strony taką drogę wymusza ustawa o związku metropolitalnym w woj. śląskim, na podstawie której działa Metropolia. Z drugiej strony to konieczne na wypadek ewentualnego, np. po wyborach, zatrzymania i cofnięcia uruchomionego już procesu przekazywania komunikacji do GZM.

Przygotowanie odrębnych planów finansowych spowoduje, że od 1 stycznia 2019 r. zmiana organizatora komunikacji nie będzie odczuwalna dla pasażerów. Plany powstają bowiem na podstawie działalności dotychczasowych organizatorów. Dopiero po scaleniu ich zadań przez metropolię będzie mogło dochodzić do zmian np. w zakresie kształtu czy częstotliwości połączeń.

Utworzenie ustawowego związku wykonującego część zadań publicznych samorządy przylegających do siebie miast konurbacji katowickiej postulowały od lat, m.in. w związku z problemami z integracją komunikacji publicznej. Po zrealizowaniu tego założenia w przyszłości do metropolitalnej sieci komunikacyjnej ma zostać włączona także kolej.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, pap

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl