Ten przełomowy test sporo namiesza ws. pojazdów autonomicznych

/ multipr.pl, huawei.com, mat. pras.

  

Jak się dowiadujemy Telefónica i HUAWEI przeprowadziły pierwszą na świecie, pilotażową próbę (PoC) dotyczącą modułów komunikacyjnych pojazdów opartych na technologii 5G, znanych jako 5G-V2X. Test odbył się w laboratorium 5G Joint Innovation Lab w Madrycie.

5G-V2X jest powszechnie uznawane za pierwsze i najważniejsze rozwiązanie, które będzie dostępne dzięki innowacjom związanym z 5G. Test tej technologii jest oparty na najnowszych specyfikacjach standardu 3GPP New Radio (NR), dostępnych od 22 grudnia 2017. Do najbardziej zaawansowanych usług 5G-V2X należą między innymi zintegrowane konwoje (vehicles platooning), rozszerzone czujniki, zaawansowane kierowanie (advanced driving) oraz sterowanie zdalne. Przy czym powszechne otwarcie na self-driving wymaga jeszcze ulepszania systemu 5G NR, w połączeniu z nowym NR Sidelink, co pozwoli ustanowić odpowiednie połączenia między pojazdami.  
 
Co ważne, z uwagi na rygorystyczne wymagania wobec czynników charakteryzujących pojazdy autonomiczne, takie jak niezawodność i szybki czas reakcji, tzw. tryb Ultra-Reliable and Low-Latency Communication (URLLC) dla 5G NR oferuje elastyczną konstrukcję wspierającą działanie z minimalnymi opóźnieniami. Test PoC potwierdził, że URLLC jest w stanie skutecznie wspierać V2X dzięki wyższej pojemności systemu oraz lepszemu zasięgowi. W próbie osiągnięto 99.999% niezawodność, wraz z minimalnym opóźnieniem 1ms. Jest on wymagany dla autonomicznego ruchu pojazdów w typowym makro-komórkowym środowisku zewnętrznym, takim jak gęsta zabudowa, tereny podmiejskie i wiejskie. Udana próba przeprowadzona przez obie firmy to pierwszy krok do testów terenowych na szeroką skalę, wraz z komercyjnym rozwojem bezprzewodowych sieci 5G na całym świecie.  

- Jesteśmy zadowoleni z naszej bliskiej współpracy z firmą Telefónica dotyczącej technologii 5G. Pilotażowa próba 5G-V2X to kolejny wspólny wysiłek na drodze do komercjalizacji 5G oraz fundament do realizacji wizji 5G umożliwiającej autonomiczne kierowanie pojazdami – podkreśla dr Wen Tong, Dyrektor ds. Technologii w Huawei Fellow i Huawei Wireless.  

W pilotażowym teście 5G-V2X została wykorzystana nowatorska, odrębna konstrukcja transmisji radiowej,  ze stacji bazowej do pojazdu oraz pomiędzy pojazdami. Pozwala ona na znacznie szybszą transmisję informacji zwrotnych oraz minimalne opóźnienia. Elastyczność systemu NR umożliwia wsparcie kilku zaawansowanych funkcji, takich jak kodowanie Polar dla małej korekcji błędów V2X, zoptymalizowana procedura HARQ (Hybrid Automatic Repeat Request) służąca zwiększaniu niezawodności transmisji danych, czy Inactive State odpowiadający za natychmiastowe wysyłanie krótkich komend do manewrowania samochodem. W celu dalszej poprawy efektywności testowana była także inna kluczowa technologia – SCMA-based (Sparse Coded Multiple Access) Grant Free Access. Została ona zaprojektowana, aby uprościć procedury dostępu i tym samym w znaczący sposób ograniczyć opóźnienie transmisji.

- Ten test słuszności koncepcji przeprowadzony przez firmy Telefónica i Huawei to kolejny krok na drodze komercjalizacji 5G oraz w pełni połączonego społeczeństwa. Zamierzamy zacieśnić naszą współpracę poprzez weryfikowanie kluczowych technologii 5G. Liczne nowatorskie zastosowania będą rozwijane oraz dostarczane do naszych klientów – mówi Enrique Blanco, Globalny Dyrektor ds. Technologii w firmie Telefónica.  

 
Test 5G-V2X, po wcześniejszej próbie 5G UCNC przeprowadzonej w 2017 roku, to kolejne wspólne przedsięwzięcie obu firm pod kątem rozwoju technologii 5G.  
 
 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, multipr.pl, huawei.com

Tagi

Wczytuję komentarze...

Główni rywale w Lublinie. Znamy nazwiska

Lublin, zdjęcie ilustracyjne / frolicsomepl; pixabay.com / Creative Commons CC0

  

Z najnowszego sondażu przedwyborczego wynika, że obecny prezydent Lublina Krzysztof Żuk (PO) oraz poseł PiS Sylwester Tułajew są głównymi rywalami w wyborach na prezydenta tego miasta. Obaj w swoim programie zapowiadają m.in. więcej inwestycji w dzielnicach, budowę mieszkań, wsparcie przedsiębiorczości.

Sondaże przedwyborcze wskazują, że Żuk może wygrać już w pierwszej turze wyborów, a jeśli dojdzie do drugiej tury to jego rywalem będzie Tułajew. Sondaż ośrodka badawczego Dobra Opinia daje Żukowi wygraną w pierwszej turze z wynikiem 55,6 proc, Tułajew uzyskuje w nim 28,2 proc. poparcia. Także w sondażu Instytutu Badań Samorządowych dla radiozet.pl i portalu Lokalna Polityka Żuk wygrywa w pierwszej turze uzyskując 59,46 proc. głosów, a Tułajew zdobywa 24,32 proc. Natomiast według sondażu przeprowadzonego przez „Kurier Lubelski” poparcie dla urzędującego prezydenta Lublina wynosi 45,9 proc., a dla Tułajewa - 35,5 proc.

W kampanii obaj kandydaci skupili się głównie na kwestiach związanych z inwestycjami, które mają poprawić sytuację mieszkańców Lublina i warunki życia w mieście.

Żuk, który jest prezydentem Lublina drugą kadencję, podkreślał, że podczas jego rządów Lublin nadrobił główne zaległości w infrastrukturze, teraz przyszedł czas na mniejsze inwestycje. Na jednej z konferencji prasowych porównując miasto do wspólnego domu, powiedział, że „został on już zbudowany, a zadbać musimy o jego wyposażenie, które zapewni nam wysoką jakość życia”.

Zapowiedział budowę parków, ścieżek rowerowych, rewitalizację doliny Bystrzycy, otoczenia Zamku Lubelskiego i Podzamcza. Powstać ma tysiąc mieszkań komunalnych. Budowany ma być nowy zintegrowany dworzec metropolitalny. Żuk chce też w nowej kadencji „przerzucić front inwestycyjny na dzielnice”, gdzie mają być m.in. remontowane drogi, chodniki, parkingi, skwery. Zaproponował też, aby w Budżecie Obywatelskim każdej dzielnicy przypadała gwarantowana kwota 300 tys. zł, co dawałoby w sumie 8 mln zł rocznie na projekty w dzielnicach.

Żuk mówił też, że dzięki m.in. rozszerzeniu specjalnej strefy ekonomicznej i nowemu uzbrojeniu na terenie dawnej fabryki samochodów do 2023 r. postanie ponad 14 tys. nowych miejsc pracy.

Tułajew w swoim programie obiecywał skupiać się na problemach ludzi.

- Trzeba stworzyć taką sytuację, że to zwykły człowiek będzie w centrum zainteresowania Ratusza, zająć się zaniedbanymi dzielnicami – mówił w wywiadzie udzielonym Polskiej Agencji Prasowej.

Zapewniał, że będzie wspierał przedsiębiorców. Zadeklarował, że jeżeli zostanie wybrany na prezydenta to przez całą pięcioletnią kadencję podatek od nieruchomości nie będzie podniesiony. Obiecał, że przyśpieszy tworzenie planów zagospodarowania przestrzennego, doprowadzi to tego, że obejmą cały obszar miasta. Ma dążyć do utworzenia terminala cargo na lotnisku w podlubelskim Świdniku. Wrócił do zarzuconej przed kilkoma laty koncepcji budowy tunelu pod Alejami Racławickimi, który miałby usprawnić przejazd przez miasto.

Tułajew podkreślał znaczenie rad dzielnic i obiecał powiększenie funduszu pozostającego do dyspozycji każdej rady z obecnych 129 tys. zł do 500 tys. zł. Deklarował ścisłą współpracę z rządem i korzystanie z rządowych programów, takich jak Mieszkanie Plus; obiecywał, że w ramach tego programu wybuduje tysiąc mieszkań a także kolejne tysiąc mieszkań komunalnych, pod które – jak mówił - będzie szukał dodatkowych gruntów. Przekonywał, że dzięki jego interwencjom przyśpieszona została budowa nowego komisariatu policji.

Tułajew jest kandydatem Zjednoczonej Prawicy. Ma 36 lat. Jest absolwentem Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej, odbył także studia podyplomowe z zakresu zarządzania w administracji i samorządzie terytorialnym. Mandat posła zdobył w wyborach w 2015 r. wcześniej - od 2006 r. - był radnym rady miasta Lublin i do tego doświadczenia odwoływał się podczas kampanii wyborczej.

Żuk ma 61 lat. Jest doktorem ekonomii. W ostatnich wyborach prezydenta Lublina wygrał w pierwszej turze uzyskując ponad 60 proc. głosów. Żuk jest przewodniczącym Platformy Obywatelskiej w regionie, ale w wyborach samorządowych startuje z własnego komitetu, w skład którego wchodzą przedstawiciele PO, Nowoczesnej, PSL, SLD i ugrupowania Wspólny Lublin oraz działacze dzielnicowi i społeczni.

Oprócz Żuka i Tułajewa o fotel prezydenta Lublina ubiega się: poseł Jakub Kulesza z Kukiz'15, który startuje z poparciem koalicyjnego komitetu Kukiz, Wolność, Lubelscy Patrioci i Ruchy Miejskie. Kandydują też: prawicowy działacz Marian Kowalski z poparciem komitetu "My z Lublina", Joanna Kunc z komitetu Wolni i Solidarni Lublin Kornela Morawieckiego oraz Magdalena Długosz z komitetu Miasto dla Ludzi - Lubelski Ruch Miejski.

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl