Indie ograniczą liczbę turystów wpuszczanych do Tadź Mahal

/ pixabay.com

  

Indie ograniczą do 40 tys. dziennie liczbę krajowych turystów wpuszczanych do słynnego mauzoleum Tadź Mahal pod Agrą, najpopularniejszego zabytku na subkontynencie. Ograniczenie nie dotyczy cudzoziemców, którzy za bilet płacą 25 razy więcej.

O planowanych ograniczeniach poinformowały w środę indyjskie władze, a o całej sprawie pisze indyjska i brytyjska prasa.

Indusi za wstęp do Tadź Mahal płacą 40 rupii i restrykcje nie będą ich dotyczyć, o ile zapłacą 1000 rupii, czyli 13 euro - tyle, ile obcokrajowcy.

Ograniczeniu ma podlegać także czas zwiedzania - do trzech godzin, zgodnie z propozycją Archeologicznego Nadzoru Indii (ASI), którą rozważa obecnie indyjskie ministerstwo ds. turystyki.

Słynne mauzoleum, nazywane "pomnikiem miłości" nakazał wznieść dla swojej ukochanej żony Szah Dżahan, zatrudniając w latach w 1631-48 tysiące specjalistów. Z białych marmurów, inkrustowanych kamieniami półszlachetnymi, powstało arcydzieło architektury dynastii Wielkich Mogołów (1526–1857), którzy po podboju Indii przez Babura stworzyli odrębną kulturę i styl sztuki, łączący elementy hinduskie, perskie i muzułmańskie.

Ale w ostatnich miesiącach na fali oficjalnie promowanego przez partię rządzącą hinduizmu nasiliła się krytyka Tadź Mahal jako marginalnego w historii Indii pomnika obcej dynastii, pochodzenia turecko-mongolskiego, potomków straszliwego Tamerlana, który posłuszeństwo podbitych ludów zapewniał terrorem i piramidami ściętych głów.

Jednak nazwanie zabytku słynnego z harmonijnych kształtów "skazą" i zgrzytem w pejzażu przez jednego z parlamentarzystów wywołało burzę.

Regularne kształty położonego 200 km na południe od Delhi mauzoleum z czterema minaretami co roku podziwiają miliony turystów, a demokratyzacja i powszechne naśladownictwo zachodnich obyczajów przez nową klasę średnią w Indiach znacznie zwiększyły liczbę turystów miejscowych.

Jak pisze agencja AFP, w tygodniu Tadź Mahal jest średnio odwiedzane przez 10 do 15 tys. ludzi dziennie, ale podczas weekendów liczba ich wzrasta nawet do 70 tys.

W 2016 roku Tadź Mahal zwiedziło według oficjalnych danych około 6,5 mln turystów.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Maszyny tworzące dzieła sztuki? Tego jeszcze nie było

/ Pixabay/ Geralt

  

Artboty - kreatywne algorytmy i maszyny tworzące dzieła sztuki są tematem przewodnim Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab, który we wtorek rozpocznie się w Krakowie. Widzowie będą mieli okazję przekonać się, m.in. czy robot może stać się artystą i narysować portret człowieka.

Podczas sześciu dni zaprezentowane zostaną prace 43 artystów z Polski, Austrii, USA, Australii, Niemiec, Francji, Słowenii, Włoch, Meksyku, Tajwanu i Hong Kongu.

Wydarzenia festiwalowe zaplanowano w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Małopolskim Ogrodzie Sztuki, budynku Wydziału Odlewnictwa AGH, Hevre+1 i w klubie Szpitalna 1.

Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab jest poświęcony sztuce, która powstaje w oparciu o najnowsze technologie i nowe media. To wystawy, performansy, koncerty audiowizualne, projekcje filmowe, warsztaty z artystami i specjalistami od technologii oraz spotkania i dyskusje.

"Interesuje nas potencjał twórczy ukryty w maszynach, algorytmach, programowaniu i w bazach danych. Pokazujemy prace artystów uznanych, ale także tych spoza głównego obiegu" – mówiła PAP dyrektor artystyczna festiwalu Elwira Wojtunik.

Tym razem organizatorzy postanowili się skupić na artbotach. Określenie to pochodzi od zbitki słów art + robot i oznacza twórcze, kreatywne roboty.

"Robot, aby był aktywny, musi posiadać oprogramowanie, algorytm, który pozwala mu działać samodzielnie. W zaawansowanych przypadkach są to sieci neuronowe, które umożliwiają uczenie się i niezależny rozwój algorytmu" – mówiła Wojtunik. "Do podjęcia tematu artbotów zainspirowała nas nowa wersja testu na inteligencję maszynową, którą naukowcy stworzyli w 2014. Sztuczna inteligencja, jeśli chce go zdać, musi wykazać się wyobraźnią i na podstawie dostarczonych danych stworzyć dzieło sztuki. Nie musi to być dzieło wybitne, liczy się kreatywność" – wyjaśniła.

Twórcy festiwalu szukają odpowiedzi na pytania: czy sztuczna inteligencja może być kreatywna, czy jej rozwój sprawi, że kiedyś przedefiniujemy dzieło sztuki i jak taka twórczość będzie postrzegana przez ludzi?.

Podczas festiwalu Patchlab cyfrowe maszyny będą tworzyć obrazy, komponować muzykę, grać w gry, rozmawiać i pisać wiersze, a podczas warsztatów będzie można stworzyć własnego artbota.

W programie Patchlab znalazły się także pokazy sztuki wideo, których kuratorem jest Piotr Krajewski - dyrektor artystyczny Biennale Sztuki Mediów WRO oraz panel dyskusyjny m.in. z udziałem ekspertów z krakowskiej ASP, AGH i UJ.

Patchlab odbywa się w Krakowie od 2012 roku. Jego siódma edycja potrwa od 23 do 28 października. Festiwal jest organizowany przez Fundację Photon. Należy do międzynarodowej platformy AVnode zrzeszającej artystów i wydarzenia prezentujące współczesną sztukę audiowizualną wspieraną przez program Unii Europejskiej Kreatywna Europa. 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl