Centralny Port Komunikacyjny stanie się faktem. Szybka kolej dojazdowa do CPK

  

Szykuje się rewolucja na polskich torach. Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) pod Warszawą gwarantuje znacznie szybszą podróż do stolicy z wielu kluczowych miast Polski.

 

Centralny Port Komunikacyjny stał się główną osią debaty  o rozwoju w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) podczas niedawnego Kongresu 590. Punktem wyjścia do dyskusji była przyjęta przez rząd 7 listopada br. uchwała dotycząca koncepcji tej inwestycji. Projekt zakłada, że prace przygotowawcze mają potrwać do 2019 r., a następnie przez kolejnych 8 lat ma być budowany port. Jego autorzy są przekonani, że CPK uniknie losu opóźnionego Portu Lotniczego Brandenburg i ma szansę stać się wielkim sukcesem komercyjnym.

Projekt pod wieloma względami jest rewolucyjny. Zgodnie z analizami Polskich Linii Kolejowych po modernizacji taboru możliwe będzie osiągnięcie czasu jazdy z Lublina do Centralnego Portu Komunikacyjnego poniżej 1,5 godziny. Z udogodnień skorzystają również mieszkańcy innych części Polski. – Położenie CPK jest takie, że Centralna Magistrala Kolejowa przebiega praktycznie obok. Po jej modernizacji pasażerowie z Małopolski i Śląska dojadą w 90–100 minut. Z Wrocławia, po wybudowaniu nowej linii kolejowej, dojedziemy poniżej 2 godzin. Jeśli powstanie  łącznik od linii kolejowej z Trójmiasta pomijający Warszawę to też dostaniemy się do CPK w 2 godziny – powiedział  Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Powodzenie projektu zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest konieczność wyposażenia portu w dojazd koleją o parametrach wyższych niż dotychczas.  W tym celu konieczne są uściślenia w sprawie maksymalnych prędkości. Obecnie najwyższa prędkość, z którą poruszają się pociągi w Polsce, to 200 km/h. Dotyczy to obecnie tylko 130-km odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej. Na innych trasach są one znacznie niższe i nie przekraczają 160 km/h. Najszybsze dostępne w Polsce pociągi to Pendolino, które mogą osiągać maksymalną prędkość do 250 km/h.

Osiągnięcie właśnie takiej prędkość na wszystkich trasach dojazdowych do CPK jest możliwe. – Jeżeli mówimy o prędkościach rzędu 250 km/h, zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania – deklarował podczas Kongresu 590 Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. W jego ocenie przy wyższych prędkościach i związanej z tym budowie nowej, odrębnej infrastruktury, trzeba się będzie zastanowić nad opłacalnością inwestycji. – Nie da się ukryć, będziemy wtedy mieli do czynienia ze znacznie wyższymi nakładami – zarówno na infrastrukturę, jak i tabor – dodaje Mamiński.

W związku z budową CPK, nowych tras na pewno doczekają się: Warszawa, Łódź, Trójmiasto, Bydgoszcz, Toruń oraz Wrocław. Natomiast trasy do Poznania, Szczecina, Białegostoku i Lublina oraz CMK (Centralnej Magistrali Kolejowej) czeka dalsza modernizacja. Tutaj wytypowano ok. 1500 km linii, które mogą uzyskać takie parametry.

Nadchodzące lata mogą okazać się kluczowe dla rozwoju polskiego kolejnictwa. Kolej jest formą transportu, która zawsze wpływa na rozwój gospodarczy. Sukces Centralnego Portu Komunikacyjnego oznaczałby nowe miejsca pracy i znaczący wzrost liczby obsługiwanych pasażerów.

Artykuł powstał przy współpracy z Organizatorem Kongresu 590.

 

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Udostępnij


Wczytuję komentarze...

Na pątniczym szlaku z Suwałk do Ostrej Bramy - dzień pierwszy! Zobacz ZDJĘCIA

  

W niedzielę po Mszy Świętej, odprawionej o godz. 7.00 w Kościele Matki Bożej Miłosierdzia w Suwałkach pod przewodnictwem biskupa ełckiego bp. Jerzego Mazura, już po raz XXVIII wyruszyła na pątniczy szlak salezjańska Międzynarodowa Piesza Pielgrzymka z Suwałk do Ostrej Bramy. W tym roku bierze w niej udział blisko 900 osób, a pielgrzymi wędrują pod hasłem „Razem z Maryją Oblubienicą Ducha Świętego”.

W przeddzień wymarszu o godz. 21.00 wspólnie z pielgrzymami w Kościele M.B. Miłosierdzia w Suwałkach został odprawiony Apel Maryjny, któremu przewodniczył ks. dr Andrzej Wujek, przełożony warszawskiej Inspektorii Salezjanów. Zawierzył On pątników i ich pielgrzymi trud Matce Bożej Miłosierdzia.

W tym roku oprócz realizowania duchowego programu pragną podziękować za setną rocznice odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji na Wileńszczyźnie odbędzie się kilka ważnych wydarzeń. Na szlaku pątnicy oddadzą hołd bohaterom walki o wolność ojczyzny, m.in. na cmentarzach w Orachach, Koleśnikach, Butrymańcach i Turgielach. W Koniuchach, gdzie w 1944 r. większość mieszkańców tej wsi została wymordowana przez żydowsko – sowiecką partyzantkę, odbędzie się Apel Pamięci. Natomiast 21 lipca wieczorem dla mieszkańców Solecznik koncertował będzie Paweł Pikarczyk z programem „Dla niepodległej”. Tego samego dnia w południe w parafii pw. Świętego Michał Archanioła w ramach ogólnopolskiej akcji „Srebrne Serce dla Inki” zostanie odsłonięta tablica upamiętniająca sanitariuszkę 5. Wileńskiej Brygady Armii Krajowej. Będzie to już ósme serce – urna z prochami z jej grobu odnalezionego przez ekipę prof. Krzysztofa Szwagrzyka na gdańskim Cmentarzu Garnizonowym. Tym razem przyjęła ona formę drewnianej płaskorzeźby, którą na zakończenie dzisiejszej eucharystii poświęcił pasterz diecezji ełckiej.

Po zakończeniu eucharystii pielgrzymi wyruszyli na szlak, liczący łącznie ponad 260 km. Do Ostrobramskiej Pani zmierza w tym roku ponad 900 pielgrzymów. Głównym przewodnikiem pielgrzymki jest ks. Tomasz Pełszyk SDB, natomiast kwatermistrzem ks. Jarosław Wąsowicz SDB. Uczestnicy są podzieleni na siedem grup, w tym trzy salezjańskie (pomarańczowa z przewodnikiem ks. Michałem Chorążym SDB, biała z ks. Marianem Chaleckim SDB i żółta z ks. Piotrem Pączkowskim SDB), dwie pallotyńskie ( niebieska z ks. Waldemarem Pawelcem SAC i zielona z ks. Andrzejem Dębskim SAC), diecezjalna (czerwona i złota z ks. Adamem Adukowskim, kapłanem z diecezji ełckiej).

Całą trasę pielgrzymki pątnicy pokonają w ciągu 10 dni. Została ona podzielona na 50 odcinków o długości od 3 do 7 km, pomiędzy którymi będą krótkie przerwy na odpoczynek, bądź posiłek. Organizatorzy powiązali tematycznie szlak pielgrzymi z najważniejszymi wydarzeniami w życiu Kościoła i naszej Ojczyzny. Uwieńczeniem pątniczego wysiłku będzie spotkanie z Maryją w Ostrej Bramie 24 lipca. Przed Jej Tron pielgrzymi złożą trudy pielgrzymowania, troski dnia codziennego, intencje i swoje życiowe losy. Wejście Pielgrzymki do Ostrej Bramy w Wilnie będzie poprzedzone modlitwom na wileńskich Rossach, gdzie złożone zostaną wieńce przy grobie „Matka i Serce Syna” oraz na kwaterach legionistów marszałka Józefa Piłsudskiego. W tym dniu o godz. 11.30 (czasu litewskiego). O godz. 12.00 zostanie odprawiona uroczysta Msza św. przed cudownym obrazem Matki Bożej Miłosierdzia w Ostrej Bramie.

Dzisiaj pielgrzymi pokonali trasę 24 kilometrów i na nocleg zatrzymali się w gościnnym Krasnopolu. Jutro wyruszą na szlak wiodący do polsko – litewskiej granicy i zatrzymają się w ostatniej polskiej parafii Berżniki. Patronat medialny nad tegoroczną pielgrzymką objął portal niezależna.pl. Codziennie będziemy dla państwa relacjonować wydarzenia z pielgrzymkowego szlaku. Zapewniamy też o modlitwie w Waszych intencjach.

Źródło: niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl