Centralny Port Komunikacyjny stanie się faktem. Szybka kolej dojazdowa do CPK

Szykuje się rewolucja na polskich torach. Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) pod Warszawą gwarantuje znacznie szybszą podróż do stolicy z wielu kluczowych miast Polski.

 

Centralny Port Komunikacyjny stał się główną osią debaty  o rozwoju w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) podczas niedawnego Kongresu 590. Punktem wyjścia do dyskusji była przyjęta przez rząd 7 listopada br. uchwała dotycząca koncepcji tej inwestycji. Projekt zakłada, że prace przygotowawcze mają potrwać do 2019 r., a następnie przez kolejnych 8 lat ma być budowany port. Jego autorzy są przekonani, że CPK uniknie losu opóźnionego Portu Lotniczego Brandenburg i ma szansę stać się wielkim sukcesem komercyjnym.

Projekt pod wieloma względami jest rewolucyjny. Zgodnie z analizami Polskich Linii Kolejowych po modernizacji taboru możliwe będzie osiągnięcie czasu jazdy z Lublina do Centralnego Portu Komunikacyjnego poniżej 1,5 godziny. Z udogodnień skorzystają również mieszkańcy innych części Polski. – Położenie CPK jest takie, że Centralna Magistrala Kolejowa przebiega praktycznie obok. Po jej modernizacji pasażerowie z Małopolski i Śląska dojadą w 90–100 minut. Z Wrocławia, po wybudowaniu nowej linii kolejowej, dojedziemy poniżej 2 godzin. Jeśli powstanie  łącznik od linii kolejowej z Trójmiasta pomijający Warszawę to też dostaniemy się do CPK w 2 godziny – powiedział  Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Powodzenie projektu zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest konieczność wyposażenia portu w dojazd koleją o parametrach wyższych niż dotychczas.  W tym celu konieczne są uściślenia w sprawie maksymalnych prędkości. Obecnie najwyższa prędkość, z którą poruszają się pociągi w Polsce, to 200 km/h. Dotyczy to obecnie tylko 130-km odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej. Na innych trasach są one znacznie niższe i nie przekraczają 160 km/h. Najszybsze dostępne w Polsce pociągi to Pendolino, które mogą osiągać maksymalną prędkość do 250 km/h.

Osiągnięcie właśnie takiej prędkość na wszystkich trasach dojazdowych do CPK jest możliwe. – Jeżeli mówimy o prędkościach rzędu 250 km/h, zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania – deklarował podczas Kongresu 590 Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. W jego ocenie przy wyższych prędkościach i związanej z tym budowie nowej, odrębnej infrastruktury, trzeba się będzie zastanowić nad opłacalnością inwestycji. – Nie da się ukryć, będziemy wtedy mieli do czynienia ze znacznie wyższymi nakładami – zarówno na infrastrukturę, jak i tabor – dodaje Mamiński.

W związku z budową CPK, nowych tras na pewno doczekają się: Warszawa, Łódź, Trójmiasto, Bydgoszcz, Toruń oraz Wrocław. Natomiast trasy do Poznania, Szczecina, Białegostoku i Lublina oraz CMK (Centralnej Magistrali Kolejowej) czeka dalsza modernizacja. Tutaj wytypowano ok. 1500 km linii, które mogą uzyskać takie parametry.

Nadchodzące lata mogą okazać się kluczowe dla rozwoju polskiego kolejnictwa. Kolej jest formą transportu, która zawsze wpływa na rozwój gospodarczy. Sukces Centralnego Portu Komunikacyjnego oznaczałby nowe miejsca pracy i znaczący wzrost liczby obsługiwanych pasażerów.

Artykuł powstał przy współpracy z Organizatorem Kongresu 590.

 

Udostępnij


Wczytuję komentarze...

Młodzi europejczycy mówią "stop" imigrantom. Rozwieszają na stokach Alp transparent - "Wracaj do ojczyzny"

/ https://twitter.com/BrittPettibone/status/987664050418044929/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2Fbrittpettibone%2Fstatus%2F987664050418044929

"Granica zamknięta. Nie zrobisz z Europy domu. Nie ma mowy. Wracaj z powrotem do ojczyzny" - takie hasło wypisane na gigantycznym transparencie zawisło dzisiaj na stokach Alp. Setka młodych Europejczyków z rożnych krajów sprzeciwia się napływowi imigrantów.

Helikoptery kontrolujące francuską granicę, siatki rozstawione wzdłuż niej przez młodych ludzi, gigantyczny transparent - to część akcji "Bronić Europę" (Defend Europe).

Zorganizowana w kontrze do ciągłego napływu nielegalnych imigrantów, ma zniechęcić ich do przekraczania francuskiej granicy. 

A tych nie zatrzymują ani śnieżne klify, ani lodowe wąwozy, ani stromy i niebezpieczny teren.

Jednak młodzi Europejczycy biorą sprawy w swoje ręce:

 

Źródło: niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl