Komisja zajmie się dzisiaj kamienicą Waltzów. HGW nie wytrzymała ciśnienia - jest nerwowa reakcja

/ Tomasz Hamrat

gb

Kontakt z autorem

Klaudia Dadura

Dziennikarka „Gazety Polskiej” oraz „Gazety Polskiej Codziennie”.

Kontakt z autorem

  

Komisja weryfikacyjna, badająca aferę reprywatyzacyjną w Warszawie, domaga się wyjaśnień od Hanny Gronkiewicz-Waltz. Chodzi o kamienicę przy ul. Noakowskiego 16, którą nabył mąż prezydent miasta Andrzej Waltz. Do tej pory HGW nie stawiła się przed komisją, za co ma słono zapłacić. Prezydent Warszawy i ważny polityk Platformy Obywatelskiej już zwołała konferencję prasową - co ciekawe, tuż przed rozpoczęciem dzisiejszego posiedzenia komisji.

W poniedziałek i wtorek wszyscy będą mogli poznać prawdę o tym, jak rodzina Waltzów dochodziła do reprywatyzacji. Jak wzbogaciła się na tym procederze – mówił Sebastian Kaleta, członek komisji weryfikacyjnej zajmującej się warszawską aferą reprywatyzacyjną.

Komisja zbada bowiem kamienicę przy ul. Noakowskiego 16, którą nabył Andrzej Waltz, mąż obecnej prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz. Dziś oboje – w roli świadków – mają wyjaśnić sprawę.


Do tej pory HGW nie odpowiedziała na żadne z wezwań komisji, przed którą miała się stawić jako strona postępowania. Za niezłożenie zeznań prezydent miasta ma słono zapłacić. Komisja nałożyła na nią karę w wys. 40 tys. zł. Gronkiewicz-Waltz odwołała się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Oprócz Waltzów na rozprawę wezwano lokatorów kamienicy, Marcina Bajko, byłego dyrektora Biura Gospodarki Nieruchomościami oraz byłych urzędników – Marka Dębskiego i Jacka Wojdałę. Jutro zaś zeznawać mają m.in. Andrzej Waltz, lokatorzy kamienicy, Krzysztof Kawalec, prokurent Fenix Capital, Andrzej Kawalec, członek Rady Nadzorczej Fenix Capital oraz Gertruda J.-F., była naczelnik z wydziału spraw dekretowych miasta.

A jak wyglądała reprywatyzacja Noakowskiego 16? Andrzej Waltz odkupił w 2003 r. część praw do budynku od handlarza roszczeniami, który sfałszował akty notarialne poświadczające zrzeczenie się praw do nieruchomości przez prawowitych właścicieli, rodzinę Oppenheimów.

– Reprywatyzacja w tak patologicznej, kuriozalnej formie jest możliwa z tego powodu, że urzędnicy warszawscy nie przykładają należytej uwagi do zbadania dokumentów – ocenia Jacek Sasin, poseł PiS-u, po tym, jak o sprawie poinformowały media.

Waltz uparcie powtarza, że reprywatyzacja była zgodna z prawem.

„Przypadająca mi część spadku po ciotce Halinie Kępskiej weszła do mojego majątku osobistego. O prowadzonym postępowaniu administracyjnym dotyczącym zwrotu nieruchomości dowiedziałem się pod koniec 2002 r. i jako strona, wraz z pozostałymi spadkobiercami, wstąpiłem do postępowania” – napisał Andrzej Waltz w oświadczeniu.

Nie wiemy, czy HGW stawi się na posiedzeniu komisji, ale na pewno poznamy kolejną opowieść ważnej polityk Platformy Obywatelskiej. Zwołała bowiem - w poniedziałek, 4 grudnia - briefing dotyczący właśnie reprywatyzacji. Oczywiście, nie jest żadnym przypadkiem, że na godzinę 9.30, czyli tuż przed posiedzeniem komisji. Będzie kolejny spektakl teatralny?

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl, Gazeta Polska Codziennie

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Zielone światło dla ważnych inwestycji

/ PeterDargatz

  

Pozwolenia na budowę zachodniej obwodnicy Grodziska Mazowieckie oraz stacji metra "Wola Park" i odcinka zachodniego II linii warszawskiego metra wydał wojewoda mazowiecki. Oznacza to, że można rozpocząć prace budowlane - poinformował wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera.

"Budowy mogą rozpoczynać się jak najszybciej, jako że jest to decyzja oparta na natychmiastowym wykonaniu. Nie jest tak, że będzie czekała na uprawomocnienie czy na dodatkowe dokumenty. Decyzja jest podpisana i może być wykonywania bezzwłocznie"

- powiedział Sipiera w środę na konferencji prasowej.

Wojewoda przyznał, że pozwolenie na budowę obwodnicy Grodziska Mazowieckiego to ważna, ale i trudna decyzja, gdyż było wiele problemów z jej wydaniem. "Projektant na życzenie inwestora, czyli sejmiku, marszałka, uczynił wszystkie uzgodnienia i można było wydać tę decyzję" - powiedział Sipiera.

"Mam świadomość, że sama Warszawa ma do zamknięcia jeszcze pierwszą obwodnicę, tego małego pierścienia, jeszcze przed sobą, ale to nie jest tak, że inne inwestycje wokół Warszawy będą zaniedbane. One muszą być czynione"

- dodał. Podkreślił, że najczęściej są to inwestycje wojewódzkie, czyli marszałka województwa. "I takich jest kilka do zrobienia" - dodał.

Tzw. mała obwodnica Warszawy zrealizowana jest w około połowie. Brakuje jeszcze części południowej i wschodniej.

Resort infrastruktury już planuje tzw. dużą obwodnicę Warszawy, "duży ring warszawski", który ma być gotowy do 2027 r. Trwają analizy, czy powstanie on w odległości 20 km, 30 czy 50.

Obwodnica Grodziska Mazowieckiego ma mieć 7,4 km długości i znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej. Głównym celem tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Dzięki obwodnicy wyeliminowany zostanie tranzyt z centrum miasta. Ponadto, trasa ograniczy wpływ transportu na środowisko i poprawi warunki życia mieszkańców.

Zgody na budowę metra dotyczą przebiegu podziemnej kolei przez Wolę i Bemowo. Powstanie stacja C5 "Wola Park" i tunel D5 łączący ją z przyszłą stacją "Powstańców Śląskich". Rozpoczęcie prac na tym odcinku to, według Urzędu m.st. Warszawy, kwestia kilku tygodni.

Stacja C5 "Wola Park" powstanie pod u. Górczewską w rejonie Białowieskiej. Stacja C4 "Powstańców Śląskich" także powstanie pod ul. Górczewską - po wschodniej stronie Powstańców Polskich. Za tą drugą przewidziano komorę torów odstawczych.

Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 r. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub prowadzone jest postępowanie poprzedzające podpisanie umów z wykonawcami.

Centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 r. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gulermak, ok. 3,4 km.

Obydwie budowy zakończą się w 2019 r.

Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowy ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie – od stacji Techniczno-Postojowej Mory do stacji C3 Lazurowa. To ok. 4 km trasy, które w ciągu 48 miesięcy od dnia podpisania umowy wykona konsorcjum firm Gulermak i Astaldi. Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu budowę podziemnej kolei na Targówku. Tu w ciągu 36 miesięcy powstaną 4 km tuneli oraz stacje Zacisze, Kondratowicza i Bródno.

Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta ok. 150 tys. pasażerów.

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Udostępnij


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl