Śniadanie – niezbędna dawka energii już od rana

fot. Lubella

8 listopada obchodzony jest Dzień Zdrowego Śniadania. Z tej okazji warto przypomnieć, jak ważną rolę pełni ono w codziennej diecie oraz co powinno zawierać, żeby było wartościowe.

„Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – to stare chińskie powiedzenie podkreśla znaczenie śniadania dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety nie wszyscy z nas doceniają mądrość tej maksymy. Wciąż się spiesząc, często mamy trudności, by znaleźć rano czas na przygotowanie i zjedzenie posiłku przed wyjściem z domu, zadowalając się zamiast niego jedzonymi w biegu, mało wartościowymi przekąskami.
Pomijanie porannego posiłku to jeden z częstszych błędów żywieniowych. Tłumaczymy go brakiem czasu albo tym, że rano zwyczajnie nie jesteśmy głodni. Takie postępowanie niesie ze sobą konsekwencje: odczuwamy spadek energii, mamy mniejszą zdolność koncentracji, a z upływem godzin zaczynamy odczuwać wilczy apetyt, przez który łatwiej ulegamy niezdrowym pokusom. Organizm pozbawiony zostaje też ważnej porcji witamin i składników odżywczych, niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Natomiast dobrze skomponowany poranny posiłek spowoduje, że także w dalszej części dnia łatwiej nam będzie przestrzegać odpowiedniej, pełnowartościowej diety.

Zasady prawidłowego odżywiania

Śniadanie, podobnie jak cały jadłospis, powinno być urozmaicone, by dostarczać jak najwięcej różnorodnych składników odżywczych z różnych grup produktów. Bardzo ważne są bez wątpienia warzywa i owoce, będące bogatym  źródłem witamin oraz mikro- i makroelementów. Nie możemy też zapominać o nabiale, chudym mięsie czy zdrowych, głównie roślinnych, tłuszczach. Jednak o poranku szczególne znaczenie mają produkty zbożowe w tym płatki śniadaniowe. To one dostarczają cennej energii, której nasz organizm potrzebuje do rozbudzenia po nocnym spowolnieniu. Dzięki nim może sprawnie funkcjonować przez kolejne godziny bez ataków nagłego głodu. Oprócz tego produkty zbożowe zawierają błonnik, witaminy z grupy B oraz ważne minerały. Żadne wartościowe śniadanie nie może się bez nich obejść.
Szczególnie trzeba dbać o przygotowanie tych cennych posiłków dzieciom, gdyż sposób odżywiania jest jednym z podstawowych czynników warunkujących ich prawidłowy rozwój fizyczny oraz umysłowy. Właściwie skomponowane menu musi przede wszystkim dostarczyć dziecku energii i składników odżywczych w ilości pokrywającej jego zapotrzebowanie. Nie mniej istotny jest też urozmaicony i umiejętny dobór produktów w diecie dziecka, odpowiednia ilość posiłków w ciągu dnia i regularność ich spożywania, wielkość oferowanych dziecku porcji jedzenia, a także estetyka ich podania.
Nie zapominajmy też o pełnowartościowym drugim śniadaniu. Dzięki temu zadbamy o zdrowie naszego potomka teraz i wykształcimy w nim prawidłowe nawyki żywieniowe, które towarzyszyć mu będą także w przyszłości. Niestety, jak wynika z badań Instytutu Żywności i Żywienia, od 24 do 50 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce nie je codziennie drugich śniadań.

Wspólne śniadanie buduje więzy rodzinne

 Śniadanie to nie tylko posiłek o bardzo istotnym znaczeniu w codziennej diecie, ale także okazja do rodzinnego spotkania przy stole. Dlatego warto zadbać o to, by cała rodzina spożywała je codziennie razem. Z przeprowadzonego na zlecenie marki Lubella badania (opinii matek dzieci w wieku 6–12 lati) wynika, że pierwszy dzienny posiłek najlepiej spożyć w gronie najbliższych. Wszystkie badane matki (100 proc.!) stwierdziły, że wspólne śniadanie to sposób na to, by pozytywnie rozpocząć dzień w rodzinnym gronie. Takie rodzinne śniadania są dobrym pomysłem na początek dnia, ale też dają możliwość kontroli np. nad dziećmi („wiem co zjadło moje dziecko”, „wiem, że moje dziecko idzie do szkoły odpowiednio odżywione”). Śniadania bogate w pełnowartościowe produkty są skuteczną formą zachęty do wstawania, są wyżej cenione niż np. przyjemna pobudka czy poranne czynności wykonywane bez pośpiechu.
Według ankietowanych mam warto możliwie często spotykać się rano przy stole, gdyż wspominane z dzieciństwa wspólne śniadania „budują więzi rodzinne” i „wspólnotową tożsamość”. Z kolei śniadania dostarczane prosto do łóżka dają obdarowanej osobie poczucie, że jest kimś ważnym i wyjątkowym. Warto wziąć to pod uwagę, planując nasze codzienne, jak i weekendowe śniadania.

 Pomysł na szybki, zdrowy posiłek

Przygotowanie rano wartościowego posiłku wcale nie musi być pracochłonne ani skomplikowane. Pomysłem na pełnowartościowe śniadanie, którego zrobienie nie wymaga wiele czasu, a które przypadnie do gustu całej rodzinie, jest miska ulubionych płatków. Nie ma nic prostszego niż zalanie ich mlekiem lub jogurtem i dodanie garści orzechów czy świeżych owoców. Ważne, by postawić na produkty wysokiej jakości, takie jak np. Lubella Corn Flakes Kakao i Miód – jedyne takie na rynku. To płatki stanowiące nowatorskie połączenie aż 3 składników: złocistej kukurydzy, prawdziwego kakao DecoMorreno i naturalnego miodu. Zapewniają codzienną porcję istotnych dla organizmu minerałów: żelaza, fosforu, manganu i miedzi. Dostarczają także cennego błonnika. Dzięki temu mamy pewność, że rodzinny posiłek będzie nie tylko smaczny, ale i pożywny.
Z kolei amatorzy jedzenia w drodze mogą wcześniej przygotować pyszne i energetyczne batony z płatków żytnich Lubella, masła orzechowego, cukru, syropu kukurydzianego i gorzkiej czekolady. Wystarczy rozpuścić syrop, cukier i masło orzechowe, do chłodnej masy dodać płatki, wymieszać i masę ułożyć w foremce. Zalać rozpuszczoną czekoladą i po zastygnięciu podzielić na kawałki. Doskonale sycą i bez problemu zmieszczą się do torebki albo szkolnego plecaka.

CZY WIESZ, ŻE…

Według fachowej definicji śniadanie to porcja żywności spożyta rano, która ma dostarczyć organizmowi 20–25 proc. potrzebnej mu na dany dzień energii, a także wielu ważnych dla zachowania zdrowia składników odżywczych .

Całkowite pomijanie śniadań lub zastępowanie ich szybkimi przekąskami może mieć nieprzyjemne konsekwencje, takie jak spadki energii, irytacja, rozkojarzenie albo… kompromitujące burczenie w brzuchu podczas ważnego spotkania.

W ciągu nocy nasz poziom glukozy znacznie spada, co powoduje, że o poranku powinniśmy go uzupełnić, aby organizm mógł odpowiednio funkcjonować.

Artykuł przygotowany pod patronatem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

 

Źródło: Artykuł przygotowany pod patronatem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Polska wyznacza trendy w walce z dopingiem. Minister Bańka podsumował dwa - dobre - lata pracy resortu

/ Twitter.com/@MSiT_GOV_PL (screenshot)

- To były dobre dwa lata - tak minister sportu i turystyki Witold Bańka podsumował okres, od kiedy kieruje resortem. Na konferencji prasowej w Warszawie wyliczył fundamenty działalności, do których zaliczył m.in. sport powszechny, rozwój infrastruktury i walkę z dopingiem.

- Sport dzieci i młodzieży to jeden z najistotniejszych elementów funkcjonowania naszego resortu. Ten, bez którego nie możemy mówić o sporcie wyczynowym, o aktywności fizycznej

- podkreślił. Szef MSiT wskazał także na sport wyczynowy, sport osób z niepełnosprawnościami i ich aktywizację, szeroko pojęty "czysty sport" - także w wymiarze polityki antydopingowej, infrastrukturę i rozwiązania legislacyjne - sportowe, ale i dotyczące turystyki.

Bańka, podsumowując dwa lata funkcjonowania rządu premier Beaty Szydło, wymienił programy, które zostały uruchomione w tym okresie. Jednym z nich jest program Klub, który zapewnia wsparcie finansowe małym i średnim klubom.

- Żartobliwie mówimy, że to takie sportowe 500+. Małe i średnie kluby sportowe otrzymują regularne wsparcie finansowe ze strony ministerstwa

 - zaznaczył. Dodał, iż z tej pomocy skorzystało w tym roku 3361 klubów.

Wspomniał także o uruchomionym w 2016 roku programie SKS.

- Ok. 270 tys. dzieci i młodzieży uczestniczy regularnie w zajęciach szkolnych w 81 procentach gmin. W przyszłym roku planujemy jeszcze zwiększenie zaangażowania finansowego dla tego projektu

 – obiecał.

Bańka wspomniał także o programach organizowanych przez związki sportowe, a finansowane z pomocą ministerstwa oraz wspieraniu organizacji imprez sportowych.

- Tu możemy mówić o fundamentalnej zmianie. Wzrost środków finansowych w porównaniu do 2015 roku wyniósł 93 procent

 – zaznaczył.

Bańka wspomniał także o programie Team100, który działa dzięki zaangażowaniu Polskiej Fundacji Narodowej i spółek Skarbu Państwa. Teraz jest w tym projekcie 127 najbardziej utalentowanych młodych sportowców w dyscyplinach indywidualnych. Mają dzięki temu zabezpieczone przygotowania do najważniejszych imprez. Już teraz ta grupa w różnych międzynarodowych zawodach zdobyła 98 medali” – podkreślił i obiecał, że w kolejnych latach do Teamu100 dołączą kolejny sportowcy.

Minister zaznaczył także, że najważniejszym zadaniem resortu jest przywrócenie spójnej piramidy szkoleniowej. Tak, by na każdym etapie zawodnicy spotykali się ze środkami ministerialnymi.

- Dlatego też przywróciliśmy finansowanie kadr wojewódzkich w każdej kategorii wiekowej. Można powiedzieć, że spinamy system sportowy

 – powiedział i wskazał na kolejny ważny element w rozwoju kariery – pracę trenera.

- Często są odstawieni na boczny tor, a to oni decydują o sukcesach. Tu nastąpiła spora zmiana, bo doprowadziliśmy do wzrostu wynagrodzenia. Uruchomiliśmy program "Pierwszy Trener", w którym nagradzamy kwotą 10 tys. pierwszych szkoleniowców medalistów mistrzostw Europy i świata w kategorii seniorskiej

 – powiedział.

Na sport osób niepełnosprawnych zwiększono środki o 40 procent, po to by jak największą grupę takich sportowców cieszyło się z dofinansowania. Nie zapomniano także o promocji, by dotrzeć do tych, którzy nawet nie wiedzą, że mogą uprawiać sport.

Dla ministerstwa bardzo ważne jest także, by sport pozostał „czysty”. Dlatego przegłosowano Ustawę o Dopingu w Sporcie oraz powołana została Polska Agencja Antydopingowa. Jej zadaniem jest skuteczna walka ze stosowaniem niedozwolonych środków.

- Dzięki temu możemy mówić, że Polska jest tym krajem, który wyznacza trendy w walce z dopingiem i kształtuje politykę międzynarodową w tym aspekcie

 – ocenił.

Przypomniał też, że w 2019 roku w Katowicach odbędzie się organizowana przez WADA Światowa Konferencja Antydopingowa.

W planach ministerstwo ma przygotowanie „Kodeksu Dobrego Zachowania w Sporcie”, dodatkowy dokument, który ma wyznaczać związkom sportowym jak nowocześnie funkcjonować.

- Od warunków spełniania tych założeń i standardów transparentności będzie uzależnione w przyszłych latach finansowanie

 – zapowiedział minister.

Resort wydał także rekordowe środki na infrastrukturę sportową – ok. 443 mln zł w 2016 roku oraz ok. 460 mln zł w obecnym, a na 2018 zaplanowano 516 mln zł. Na przestrzeni czterech lat te wydatki są planowane na kwotę 1 mld 800 mln zł. Dzięki temu ma powstać m.in. ok. 3000 obiektów sportowych.

Na koniec Bańka wspomniał jeszcze o turystyce, jako jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin w polskiej gospodarce.

- Nastąpiły ważne zmiany legislacyjne. Uruchomiono pierwszy Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który zabezpieczył Polaków przed turbulencjami na rynku szeroko pojętych biur podróży. Wyeliminował i uporządkował te firmy, które nie działały na przejrzystych zasadach, w szarej strefie

 – powiedział.

Minister przypomniał, że w 2016 roku Polskę odwiedziło 17,5 mln turystów zagranicznych.

- Tendencja wzrostowa cały czas się utrzymuje. Ale także wzrasta liczba Polaków, którzy wybierają odpoczynek w kraju

 – podkreślił. 

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl