Kolejne ekshumacje ofiar katastrofy smoleńskiej

/ arch. Anita Gargas/Misja Specjalna

  

Po dwóch miesiącach przerwy, już od jutra, Prokuratura Krajowa wznawia dalsze prace ekshumacyjne. Zgodnie z zapowiedzą we wtorek i w czwartek ekshumowane zostaną dwie ofiary katastrofy smoleńskiej. Jak dotąd śledczy potwierdzili nieprawidłowości w 13 trumnach oraz stwierdzili dwie zamiany ciał.

O tym, że kolejny etap ekshumacji zaczyna się już we wtorek poinformował prokurator Maciej Kujawski z Prokuratury Krajowej.

Ekshumacje rozpoczęły się w połowie listopada 2016 r. Pierwszych ekshumowano Lecha i Marię Kaczyńskich. Do końca grudnia ubiegłego roku ekshumowano w sumie 11 osób. Po dwóch miesiącach przerwy, w marcu 2017 roku, ruszył kolejny etap ekshumacji. Od marca do końca czerwca ekshumowano kolejne 22 osoby. Prokuratura planuje, że do końca roku ekshumowane zostaną 23 ofiary katastrofy smoleńskiej, a w 2018 r. pozostałe 26. Zespół prokuratorów informował już wcześniej, że nie będzie ponownych ekshumacji osób ekshumowanych przez Wojskową Prokuraturę Okręgową, w latach 2011-2012.

Prokuratura Krajowa nie ujawnia szczegółów dot. ekshumacji. Pod koniec lipca poinformowała, że dotąd stwierdzono nieprawidłowości w 13 trumnach - znaleziono w nich części ciał innych osób, ujawniono też zamianę dwóch ciał. Nieprawidłowości stwierdzono m.in. w trumnie prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Remonty na torach zostaną wznowione?

zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/CC0/analogicus

  

W przyszłym tygodniu planowane jest wznowienie prac na liniach kolejowych Lublin-Warszawa i Wrocław-Poznań - poinformował rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec. Roboty mają prowadzić spółki zależne od PKP PLK - dodał.

Sprawa ma związek z zejściem z obu kontraktów włoskiej firmy Astaldi. Firma od czerwca nie płaciła podwykonawcom robót, a zaległości sięgnęły ok. 40 mln zł.

Siemieniec poinformował w przesłanym komunikacie, że w poniedziałek w Lublinie odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli PKP PLK z podwykonawcami Astaldi. W spotkaniu uczestniczył także wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

"Atmosfera spotkania była rzeczowa. PLK wypłaciły dotychczas podwykonawcom Astaldi 28 mln zł, w tym ok. 24 mln zł dla podwykonawców na linii lubelskiej. Kolejne dokumenty są weryfikowane i konsekwentnie będą realizowane płatności" - wyjaśnił rzecznik PKP PLK.

Siemieniec dodał, że mimo "medialnych deklaracji firmy Astaldi, o współpracy z podwykonawcami, firma nie przyjmuje dokumentów, a to wydłuża procedury". "Również brak zaangażowania konsorcjanta, firmy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, która odpowiada za potwierdzenie jakości wykonanych robót, utrudnia sprawny przepływ dokumentów podwykonawców. PLK dodatkowo zwiększą liczbę osób weryfikujących dokumenty podwykonawców. Natomiast 29 października będzie kolejne spotkanie podsumowujące sytuację" - wskazał.

Rzecznik PLK zadeklarował, że spółka zamierza "jak najszybciej kontynuować roboty" na linii Lublin – Warszawa i Wrocław – Poznań. "W przyszłym tygodniu planowane jest wznowienie prac na obu liniach. Roboty będą prowadziły spółki zależne PKP PLK" - zapowiedział Siemieniec.

Na niedawnej konferencji prasowej, członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch informował, że w przypadku obu inwestycji można mówić o ok. półrocznym opóźnieniu.

Astaldi pod koniec września przysłała do PKP PLK informację, że umowy dotyczące modernizacji linii Dęblin – Lublin oraz linii Poznań - Leszno wygasły. Resort infrastruktury wezwał włoską firmę do wznowienia prac, ale wykonawca nie powrócił na place budów. Dlatego PKP PLK 2 października wezwały Astaldi wraz z konsorcjantami, do podjęcia prac na kontraktach, tj. linii kolejowej nr 7 na odcinku Dęblin – Lublin oraz linii Poznań – Wrocław. W związku z tym, że włoska firma nie podjęła prac na obu liniach, PLK 5 października złożyły oświadczenia o odstąpieniu od obu umów z winy konsorcjantów.

Astaldi jest zaangażowane w Polsce także w budowę dróg oraz warszawskiego metra (jest samodzielnym wykonawcą rozbudowy II linii metra na Pradze-Północ i Targówku o stacje Szwedzka, Targówek i Trocka).

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl